ЕВОЛЮЦІЯ ПАРАДИГМИ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-04-6-23Ключові слова:
корпоративна соціальна відповідальність, КСВ, сталий розвиток, концепція екологічного, соціального та державного управління, комплаєнс, створення спільної цінності, зацікавлені сторони (стейкхолдери).Анотація
Розгляд сучасного розвитку світової економіки та окремих її галузей через призму глобалізації, регіоналізації, інтеграції не можливий без врахування впливу на економічні процеси такої концепції як корпоративна соціальна відповідальність (КСВ), у широкому розумінні цього терміну. Для кращого розуміння сучасних проявів та форм практичного відображення цієї категорії у економічних процесах виникає необхідність аналізу його генезису та еволюції. Адже різні часові епохи та реалії мали свій вплив на формування та видозміну суті та завдань цієї категорії.
Метою статті є аналіз еволюції розвитку поняття корпоративної соціальності відповідальності у хронологічному порядку, висвітлити адаптацію цієї концепції до змінного зовнішнього середовища та до викликів конкретного історичного періоду. Окремий фокус робиться авторами також на формулюванні визначення поняття корпоративна соціальна відповідальність.
Для ефективного та зрозумілого викладення інформації та досягнення мети авторами використано метод аналізу, зокрема такі його різновиди, як історичний (ретроспективний), порівняльний, контент метод.
У результаті дослідження вдалось проаналізувати та хронологічно упорядкувати процес трансформації та формування концепції КСВ, дослідивши праці науковців, які займались вивченням даної концепції у той чи інший історичний період, а також консолідувати та викласти результати аналізу у таблицю генезиу концепції соціальної відповідальності бізнесу. Окрім цього, було проаналізовано основні підходи до визначення поняття КСВ та запропоновано власний варіант визначення даного поняття.
Отже, особливості кожної історичної епохи (економічні тенденції, політика, громадська позиція та думка, наявність тих, або інших соціальних та економічних тенденцій) робили свій внесок у формування концепції КСВ, трансформувавши її у поняття формалізоване у 2010 р. у стандарті, міжнародному керівництві із соціальної відповідальності, ISO 26000.
Посилання
1. Suprun, N. A. (2009). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak chynnyk staloho rozvytku [Corporate Social Responsibility as a Factor of Sustainable Development]. Ekonomika i prohnozuvannia - Economics and Forecasting, 3, 61–74 [in Ukrainian].
2. Chaffee, E. C. (2017). The Origins of Corporate Social Responsibility. University of Cincinnati Law Review, 85. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=2957820
3. Harrison, B. (1966). Philanthropy and the Victorians. Victorian Studies, 9(4), 353–374.
4. Carroll, A. B. (2008). A history of corporate social responsibility: concepts and practices. In A. M. Andrew Crane, D. Matten, J. Moon, & D. Siegel (Eds.). The Oxford Handbook of corporate social responsibility. New York: Oxford University Press, 19–46.
5. Heald, M. (1970). The social responsibilities of business: company and community, 1900–1960. Press of Case Western Reserve University.
6. Schoff, C. (2024). The Evolution of Corporate Social Responsibility. ECOLYTICS, January 29. Retrieved from https://www.ecolytics.io/blog/evolution-of-csr
7. Latapí Agudelo, M.A., Jóhannsdóttir, L. & Davídsdóttir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1). DOI: https://doi.org/10.1186/s40991-018-0039-y
8. Redkin O. S. (Ed.) (2011). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: modeli ta upravlinska praktyka [Corporate Social Responsibility: Models and Management Practices]. Kyiv: Vyd-vo «Farbovanyi lyst» [in Ukrainian].
9. Tareq, Md & Hossain, Bin & Siwar et. al. (2014). Historical Development of Corporate Social Responsibility – A Review on Early Studies. Historical Research Letter, 15. Retrieved from http://surl.li/ftmzgm
10. Carroll, A. B. (2015). Corporate social responsibility: The centerpiece of competing and complementary frameworks. Organizational Dynamics, 44(2), 87–96. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2015.02.002
11. Blagov, Y. E. (2004). Kontseptsyia korporatyvnoi sotsyalnoi otvetstvennosty y stratehycheskoe upravlenye [The concept of corporate social responsibility and strategic management]. Vestnik Sankt-peterburgskogo universiteta. Sir. "Management" – Bulletin of Sankt-Petersburg University. Management series, 3, 17-34 [in Russian].
12. Gail, T., Nowak, M. (2006). Corporate Social Responsibility: A definition. Working Paper Series, Curtin University of Technology, 62. Retrieved from http://surl.li/lmqyar
13. Wallich, H. C., McGowan, J. J. (1970). Stockholder interest and the corporation’s role in social policy. A New Rationale for Corporate Social Policy / Ed. Baumol W.J. New York: Committee for Economic Development. Retrieved from https://www.ced.org/pdf/A-New-Rationale-for-Corporate-Social-Policy.pdf
14. Kamyshnikova, E. V. (2020). Rozvytok kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: evoliutsiia ta suchasni tendentsii [Development of the Concept of Corporate Social Responsibility: Evolution and Current Trends]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 3. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.59 [in Ukrainian].
15. Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312–322.
16. Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to increase its Profit. The New York Times Magazine, September, 13, 122–126.
17. Carroll, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance. Academy of Management Review, 4(4), 497–505.
18. Kholyavka, V.Z., Husar, U.E., Leshko, H.S. (2021). Istorychni aspekty stanovlennia i rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini ta sviti [Historical aspects of the formation and development of corporate social responsibility in Ukraine and the world]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy - Economics and Management of Enterprises, 56, 90–96. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct56-15 [in Ukrainian].
19. Pasko, O. Poniattia ta evoliutsiia rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: hlobalna retrospektyva [Concept and evolution of corporate social responsibility development: global retrospective] / Project materials 101094100-EECORE-ERASMUS-JMO-2022-HEI-TCH-RSCH-UA-IBA. Retrieved from https://eecore.snau.edu.ua/wp-content/uploads/2023/06/eecore-csr-rbc-se-lesson-2.pdf [in Ukrainian].
20. Jones, T. M. (1980). Corporate Social Responsibility Revisited, Redefined. California Management Review, 22(3), 59–67. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/10.2307/41164877
21. Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman.
22. Wood, D.J. (1991). Corporate Social Performance Revisited. The Academy of Management Review, 16(4), 691–718. Retrieved from https://journals.aom.org/doi/10.5465/amr.1991.4279616
23. Bekhouche, Imed. (2018). Corporate Social Responsibility in Algeria, the Society Awareness. International Affairs and Global Strategy, 60, 11–21. Retrieved from http://surl.li/fgiqyn
24. Hrytsyna, L.A. (2007). Evoliutsiia ta formuvannia kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva [Evolution and Formation of the Concept of Corporate Social Responsibility of the Enterprise] / Materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Nauka ta tekhnolohii: krok v maibutnie – 2007 [Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference "Science and Technology: Step into the Future – 2007]. Dnipropetrovsk: Nauka ta osvita. Volume 2, 30–36. Retrieved from https://elar.khmnu.edu.ua/bitstreams/2d8f2fc0-f7df-4197-9666-c0f29836c1a2/download [in Ukrainian].
25. Kolot, A. M. (2013). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: evoliutsiia ta rozvytok teoretychnykh pohliadiv. [Corporate Social Responsibility: Evolution and Development of Theoretical Views]. Ekonomichna teoriia – Economic Theory, 4, 5–26. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecte_2013_4_2 [in Ukrainian].
26. Elkington J. (1997). Cannibals with forks. The triple bottom line of 21st century. New York: John Wiley & Sons.
27. Freeman, R. E., and Velamuri S. R. (2008). A new approach to CSR: Company stakeholder responsibility. SSRN Electronic Journal, July 29. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1186223
28. Menghwar, P. S. & Daood, A. (2021). Creating shared value: A systematic review, synthesis and integrative perspective. International Journal of Management Reviews, 23(4), 466–485. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ijmr.12252
29. Porter, M. E. & Kramer, M. R. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, January-February. Retrieved from http://surl.li/pmbzby
30. ISO 26000. (2018). Guidance on social responsibility. Retrieved from https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100258.pdf
31. Green Paper (2001). Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. Brussels, 18 July. DOC/01/9. Retrieved from http://surl.li/lywvtv



