ПРОЕКОЛОГІЧНІ БІЗНЕС -МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-04-148-157Ключові слова:
проекологічна орієнтація підприємства, проактивна модель, реактивна модель, проефективна модель соціально-екологічної відповідальності бізнесу, підприємницька модель соціально-екологічної відповідальності бізнесу, екологічна відповідальність.Анотація
Мета статті полягає в ідентифікації передумов проекологічної поведінки компаній та представлення основних бізнес-моделей підприємства, яке розглядає екологічну відповідальність як один із пріоритетів діяльності в умовах ринку. Встановлено, що екологічна відповідальність - це чинник, що впливає на розвиток підприємства у глобальному, регіональному та локальному масштабах. Мотиви, які мобілізують компанії прийняти проекологічні позиції, включають:посилення тиску суспільства щодо покращення якості навколишнього середовища, зростаючі екологічні вимоги споживачів, зниження цінності технологій і продуктів, які не відповідають екологічним стандартам, врахування вимог міжнародного ринку, в тому числі ринку ЄС, посилення вимог до охорони навколишнього середовища та збільшення витрат через невжиття заходів щодо захисту його ресурсів та покращення умов їх експлуатації, зміна ринкової позиції підприємств, які застосовують проекологічний менеджмент, розширення сфери діяльності для отримання прибутку та вигідної позиції на ринку. Доведено, що проекологічна орієнтація підприємства впливає на його бізнес-модель, тобто скоординований план дій, спрямований на створення стратегії, що відповідає очікуванням клієнтів шляхом оптимального використання ресурсів і відносин. Виокремлюють дві бізнес-моделі поведінки підприємств: реактивну, що означає дотримання чинних правових вимог у сфері охорони навколишнього середовища, та проактивну, яка враховує в майбутньому розвитку підприємства екологічний чинник. Обґрунтовано, що проактивні проефективна модель соціально-екологічної відповідальності бізнесу та підприємницька модель соціально-екологічної відповідальності бізнесу, стосуються реалізації екологічних цілей та включають економічні та соціальні цілі. Обидві базуються на таких припущеннях: врахування положень сталого розвитку, створення соціально відповідальної корпоративної культури, реалізація концепції зацікавлених сторін, враховуючи природне середовище як «мовчазну зацікавлену сторону», впровадження принципів КСВ та концепції екологічної відповідальності, їх врахування при створенні бізнес-архітектури підприємства.
Посилання
Lipych L. H., Khilukha O. A., Kushnir M. A., Koshovyi B.‐P. O. Komplementarnist kontseptsii ekonomiky staloho rozvytku ta «zelenoi ekonomiky».[ Complementarian of the concept of the economy of sustainable development and "green economy". ] Akademichni vizii. Vypusk 19/2023. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo. 79520481
Penc J. (2007). Gospodarka w dobie przełomu. Problemy Ekologii. vol. 11. Nr 2.
.Lipych L.H., Khilukha O.A., Kushnir M.A. Eko-innovatsii v konteksti ekonomiky zamknutoho tsyklu.[ Eco-innovations in the context of the closed cycle economy ]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna. Vypusk 32/2022. S.16-23. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo. 6094672.
Čekanavičius L., Bazytė R., Dičmonaitė A. (2014). Green Business: Challenges and Practices. Ekonomica. Vol. 93(1). Р. 76.
Zott C., Amit R. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning. 2010. № 43(2/3). P.216–226.
Afuah A. Business Models: A Strategic Management Approach. New York. McGraw-Hill. 2004. 415 p.
Mitchell D., Coles C. The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy. 2003. № 24.Р. 15–21.
Chesbrough H., Rosenbloom R. S. The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-Off Companies. Industrial and Corporate Change. 2002. № 11(3). Р. 529 -555.
Magretta J. Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 2002. № 80(5). Р. 86-92.
Osterwalder А., Yves Р. (2010).Business Model Generation. Hoboken, New Jersey. John Wiley & Sons. Inc. 282 p.
Chodyński A. (2011). Odpowiedzialność ekologična w proaktywnym rozwoju przedsiębiorcówstów. Oficyna Wydawnicza AFM. Kraków.
Zhurnal Sustainability Magazine. URL: https://sustainabilitymag.com/ articles/sustainability-magazine-launches-top-100-companies 2023.
Zeleni hihanty: 10 naibilshykh kompanii u sektori VDE.[ 13. Green giants: 10 largest companies in the RES sector] URL : https://kosatka.media/ category/vozobnovlyaemaya-energia/news/zelenye-giganty-10-samyh-bolshih-kompaniy -v-sektore-v.
TOP-15 naibilsh ekolohichnykh krain svitu. [14. TOP-15 most ecological countries in the world]. URL : https://ecopolitic.com.ua/ ua/news/top-15-najbilsh-ekologichnih-krain-svitu/.
Reitynh TOP-10 kompanii Ukrainy, shcho vprovadzhuiut "zeleni" tekhnolohii.[ TOP-10 rating of Ukrainian companies implementing "green" technologies] URL: https://ecopolitic.com.ua/ua/news/rejting-top-10-kompanij-ukraini-shho-vprovadzhujut-zeleni tehnologii/ Ecopolitic. com.ua
Zahalni vtraty ekonomiky, poneseni v khodi viiny.[General economic losses incurred during the war]. Kyivska shkola ekonomiky. URL: https://kse.ua/ua/aboutthe-school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-stanovit-mayzhe-92-mlrd/



