Corporate Culture as a Tool for Effective Management of the Enterprise to Improve its Competitiveness

Authors

  • Oksana Apostolyuk Ternopil National Economic University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-02-68-73

Keywords:

corporate culture, corporate governance, competitiveness, strategic competitive advantage tool management, image

Abstract

The conceptual foundations of corporate culture summarized the views of different scholars, and defined role and place in the organization management, market relations and competitiveness were investigated in the article. Attention is focused on the transformation processes in the economy made by people who have their own system of values, rules, norm of conduct, management models that include the concept of corporate culture. The main tools to improve competitiveness should be directed on the human factor, the study of the phenomenon of corporate culture today, cut off from the academic knowledge to the necessary component of practice. Researched and summarized importance of corporate culture as a tool for effective management and its impact on competitiveness and creating a positive image of the organization. Revealed the mechanism of its formation, structure, types and functions. Discovered and proved the impact of the national mentality on development of corporate culture, its effectiveness analyzes. Based on the study of scientific literature on this subject there were identified problems and obstacles to implementing corporate values and stressed the need for their widespread introduction.

References

Аніщенко В. О. Роль корпоративної культури в прийнятті управлінських рішень / В. О. Аніщенко // Актуальні проблеми економіки. – 2009. – № 3. – С. 64–71.

Грушко В. Ментальність українського народу / В. Грушко // Славістичні записки. – Тернопіль, 2008. – 218 с.

Дейнега І.О. Конкурентні переваги, як складова ринкового успіху. Проблеми формування та реалізації конкурентної політики / І. О. Дейнега // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Львів : «Арт-Друк», 2013. – 300 с.

Кныш М. И. Конкурентные стратегии : [учеб. пособие] / М. И. Книш. – СПб. : [б. и.], 2000. – 284 с.

Корпоративна культура організацій ХХІ століття : зб. наук. праць /під заг. ред. С. В. Ковалевського. – Краматорськ : ДДМА, 2007. – 219 с.

Коллинз Дж. От хорошого к великому. Почему одни компании совершают прорыв, а другие нет. /Дж. Коллинз ; пер. с англ. – М. : [б. и.], 2007. – 386 с. 7. Корпоративна культура : навч. посіб. / Г. М. Захарчин [та ін.] ; під заг. ред. Г. М. Захарчин. – Львів : Новий Світ-2000, 2011. – 341 с.

Кравченко О. Корпоративна культура, як стратегічна конкурентна перевага на підприємстві / О. Кравченко, В. Никифоренко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – Т. 1, № 3. 9. Скібіцька Л. І. Менеджмент : навч. посіб. для вищ. навч. закл. / Л. І. Скібіцька, О. М. Скібіцький. – К. : Центр навч. л-ри, 2007. – 415 с.

Спивак В. А. Корпоративная культура / В. А. Спивак. – СПб. : Питер, 2001. – 352 с.

Роббинс С. П. Менеджмент / С. П. Роббинс, М. Коултер ; пер. с англ. О. В. Медведь ; 8-е изд. – М. : Издат. дом «Вильямс», 2007. – 1056 с.

Хаєт Г. Л. Корпоративна культура : навч. посіб. / Г. Л Хаєт. – К., 2003. – М. : Издат. дом «Вильямс», 2007. – 1056 с.

Чайка Г. П. Культура ділового спілкування менеджера : навч.посіб. / Г. П. Чайка. – К. : Знання, 2005. – 442 с.

Чернишова Т. О. Деякі аспекти корпоративної культури організації / Т. О.Чернишова, Т. А. Немченко // Наукові праці КНТУ. – Економічні науки. – 2010. – Вип. 17.

Шевченко В. С. Визначення впливу корпоративної культури на діяльність підприємства / В. С. Шевченко // Комунальне господарство. – 2011. – Вип. 14. – С. 160–165.

Кіщак Т. Г. Вітчизняні реалії становлення корпоративної культури на підприємствах [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.economynayka.com.ua

Published

2016-07-02

How to Cite

[1]
2016. Corporate Culture as a Tool for Effective Management of the Enterprise to Improve its Competitiveness. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 2, 6 (Jul. 2016), 68–73. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-02-68-73.