The Present of Creativeness Development in Holding Structures Problems and Perspectives

Authors

  • Katerina Biletska Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-03-43-50

Keywords:

creativeness, creative work, creative potential, holding structures

Abstract

Creativeness as an important resource of the holding development is investigated in this article. The dependence of creativeness from creative work and personal creative potential is analyzed; the content of creative act and its succession are shown; and parameters of creativeness are described too; the basic trends of creativeness activization in company are formed.
Methodological aspects of creativeness analysis in holding structures and key factors of successful creative tasks decision, making the creation and acceptance of creative decisions are also investigated. It is shown that it is necessary individual but not collective approach while creativeness cultivation in the organization as two different types of people’s reaction concerning creative processes exist.
Main descriptions of creative personalities and the part of their motivation in the creativeness development at the enterprise are examined. Trend of holding company managers’ work for the formation of creativism policy are founded.

References

Горбунов А. Р. Дочерние компании, филиалы, холдинги / А. Р. Горбунов. – М. : Изд-во «Глобус», 2002. – 320 с.

Гузева Е. М. Исследование организационного поведения с помощью экспертных оценок с целью выбора направлений повышения креативности персонала / Е. М. Гузева // Известия Волгоградского педагогического университета – 2011. – Т. 57, № 3. – С. 112–115.

Креативний менеджмент : навч. посіб. / О. Є Кузьмін, С. В. Князь, І. В. Литвин, Д. К. Зінкевич. – Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2010. – 124 с.

Мазур А. Г. Механізм управління холдинговою компанією / А. Г. Мазур, Я. В. Гонтарук, І. Я. Кли-банівська // Збірник наукових праць ВНАУ – 2012. – № 2 (64). – С. 60–65.

Мартинюк І. О. Творчий потенціал і самореалізація особистості / І. О. Мартинюк // Психологія і педагогіка життєтворчості. – К., 1996. – 792 с.

Олау Ю. Ю. Поняття «креативність» у системі підготовки майбутніх економістів в умовах ВНЗ / Ю. Ю. Олау // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2012. – Вип. 35. – С. 41–49.

Продіус О. І. Креативний менеджмент як запорука сучасного ефективного управління | О. І. Продіус // Економіка: реалії часу – 2012. – № 3–4(4–5). – С. 67–72.

Коваленко Т. М. Творчість і креативність – риси майбутніх фахівців у вищій економічній освіті / Т. М. Коваленко // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : зб. наук. пр. – 2009. – № 3(27). – Ч. 2. – С. 35–41.

Published

2015-09-28

How to Cite

[1]
2015. The Present of Creativeness Development in Holding Structures Problems and Perspectives. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 3, 3 (Sep. 2015), 43–50. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-03-43-50.