The Concept of Strategic Actions and Activities for Development of Hospitality Industry

Authors

  • Oksana Dyshkantiuk Odessa National Academy of Food Technologies

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-04-16-22

Keywords:

the hospitality sphere, infrastructure sectors, planning, strategic actions and measures, the state and regional management of the hospitality industry, the strategic plans of business entities

Abstract

In this article is proposed the concept of formation the strategic planning of the hospitality industry development. Strategic planning of hospitality sphere is defined as a set of activities, tasks, material and financial resources, which are aimed for formatting the multi-sectoral model of infrastructure providing the hospitality at the state, region, business entities and the subjects of consumption of its services level. Strategic planning system of hospitality consists
of subjects and objects within sphere of hospitality as a whole, as well as of its infrastructure sectors and within sectors. Interaction the hospitality sphere with other economic sectors is viewed as the interaction with the external environment, while between the hospitality sectors and within them this interaction is within the hospitality sphere and its internal environment. The strategic actions system and activities in the context of the hospitality industry
development is substantiated. There were installed target priorities of the hospitality industry development at the state and regional levels, and also was provided the strategic planning complex at the level of economic hospitality entities.

References

Аакер Д. Стратегическое рыночное управление : пер. с англ. / Д. Аакер. – СПб. : Питер, 2002. – 544 с.

Mintzberg H. The Rise and Fall of Strategic Planning / H. Mintzberg. – №. 7. – N. Y : Free Press, 1994. – 218 p.

ТомпсонА. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации / А. Томпсон, Дж. Стрикленд. – М. : Юнити, 1998. – 576 с.

Хан Д. Планирование и контроль: концепция контроллинга : пер. с нем. / Д. Хан. – М. : Финансы и статистика, 1997. – 800 с.

Котлер Ф. Маркетинг. Гостеприимство и туризм : учеб. для вузов / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж. Мейкенз ; пер. с англ. ; под ред. Р. Б. Ноздревой. — М. : ЮНИТИ, 1998. – 787 с.

Гринів Л. Організаційно-управлінський механізм формування інвестиційної стратегії розвитку рекреаційного господарства / Л. Гринів, Р. Славік // Вісник ДІТБ. – 2011. – №15. – С. 39–45.

Борущак М. Проблеми формування стратегії розвитку туристичних регіонів : монографія / М. Борущак. – Львів : ІРД НАН України, 2006. – 228 с.

Дишкантюк О. В. Теоретико-методологічні основи розбудови державного управління індустрією гостинності / О. В. Дишкантюк // Економічні інновації. – 2016. – Вип. 61. – С. 85–93.

Дишкантюк О. В. Формування інфраструктурного забезпечення сфери гостинності / О. В. Дишкантюк // Економіст. – 2016. – № 7. – С. 25–28

Хумарова Н. І. Екологоорієнтоване стратегічне планування розвитку територій / Н. І. Хумарова. – Київ : [б. в.], 2001.

Published

2016-11-28

How to Cite

[1]
2016. The Concept of Strategic Actions and Activities for Development of Hospitality Industry. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 4, 8 (Nov. 2016), 16–22. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-04-16-22.