ТРАНСФОРМАЦІЯ ПОВЕДІНКИ УКРАЇНСЬКИХ СПОЖИВАЧІВ ПІД ВПЛИВОМ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА МОДЕЛЬ РАЦІОНАЛЬНОСТІ В УМОВАХ КРИЗИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-7-19

Ключові слова:

трансформація ринкової поведінки, споживач, кризові умови, невизначеність, адаптація бізнесу, маркетинг в умовах ризику.

Анотація

Вступ. У сучасних соціально-економічних умовах, позначених тривалим станом невизначеності, кризовими явищами, воєнними діями, інфляційними ризиками та інформаційним перевантаженням, споживча поведінка в Україні зазнає істотних трансформацій. Традиційні моделі споживання поступаються місцем новим підходам, зростає роль цифрових технологій, самообслуговування, персоналізованої комунікації та потреби в швидких, гнучких рішеннях. У цьому контексті глобальні та національні кризові явища останніх п'яти років, зокрема, пандемія COVID-19 (2019 р.) та повномасштабна агресія (з лютого 2022 р.) кардинально змінили купівельну спроможність та звички споживачів, що вимагає від бізнесу гнучкості та адаптації  маркетингових інструментів.

Мета. Метою роботи є удосконалення  моделі раціональності поведінки українського споживача на основі визначених ключових змін та тенденцій її трансформації в умовах кризи.

Методи. Теоретичну та методологічну основу дослідження становлять роботи вітчизняних і зарубіжних учених у сфері вивчення поведінки споживачів в умовах невизначеності та кризи. Інформаційною базою є наукова, економічна та довідкова література, методичні матеріали, інформаційні портали, періодичні видання України. Використано сукупність методів і підходів: для виокремлення кризових факторів впливу на купівельну спроможність та звички українських споживачів за останні п’ять років – порівняльний аналіз, контент-аналіз публікацій і досліджень Gradus Research, Deloitte; для ідентифікування ключових змін поведінки споживачів та визначення основних тенденцій її трансформації – системний аналіз, метод логічного узагальнення; для визначення пріоритетів споживачів під час невизначеності та криз – абстрагування та групування даних; для формулювання основних змін у поведінці українських споживачів у кризових умовах – методи синтезу, узагальнення емпіричних даних та порівняльного аналізу;  для побудови кривої раціональності поведінки споживача в кризовий період – моделювання, графоаналітичний метод.

Результати. У роботі досліджено процеси трансформації поведінки українських споживачів в умовах невизначеності та кризи, насамперед зміни їх звичок та пріоритетів. Зокрема, удосконалено модель поведінки споживачів з урахуванням впливу зовнішніх (соціокультурні, маркетингові), ситуативних (військова, економічна, політико-правова ситуації) та внутрішніх (психологічні, особистісні, економічні) факторів на процес прийняття рішення про купівлю. Виділено ключові тенденції зміни поведінки споживачів, такі як цифровізація та технологічність; емоційна автономія та турбота про себе; планування покупок і більш раціональна поведінка; цінова чутливість та адаптація до невизначеності; соціально свідоме і патріотичне споживання та ін. Побудовано криву раціональності поведінки споживача в різні фази кризи: розгортання кризи (різке зростання раціональності), стабілізація (втома, ситуативні імпульсивні покупки) та послаблення кризи (поступове повернення до звичної поведінки). Розроблено криву раціональності споживацької поведінки у кризовий період, що враховує комплексний показник раціональності (планування покупок, економію коштів, свідомий вибір на основі аналізу інформації про товар) та час. Визначено та описано три основні фази зміни поведінки споживача відповідно до стадій кризи: розгортання, стабілізація та послаблення.

Висновки. На підставі аналізу кризового періоду в Україні за останні п’ять років виявлено ключові тенденції, що відображають трансформацію поведінки українських споживачів у ситуації кризи та невизначеності: пріоритетність товарів першої необхідності; перехід на більш доступні за вартістю товари та послуги, активний пошук знижок і акцій; зменшення обсягів покупок та прагнення до заощадження; зростання патріотизму у споживанні; планування покупок із тенденцією до відтермінування витрат; посилення довіри до соціально відповідальних виробників та ін. Побудовано криву раціональності поведінки споживача в різні фази кризи: розгортання кризи (різке зростання раціональності), стабілізація (втома, ситуативні імпульсивні покупки) та послаблення кризи (поступове повернення до звичної поведінки). Встановлено, що посткризова поведінка вимагає подальшого вивчення, адже рівень раціональності може як залишитися підвищеним, так і знизитись через бажання "жити тут і зараз". Визначені характеристики поведінки є цінною дорожньою картою для бізнесу для адаптації маркетингових стратегій.

Посилання

1. Bochko, O. Yu., & Kozhushok, N. (2021). Research on consumers’ behavior in the conditions of the COVID-19 pandemic and impact of the marketing trends 2021 on them. Pryazovskyi Ekonomichnyi Visnyk, (2)25, 66–71. https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-2-12 [in Ukrainian].

2. Bulyk, O., & Havryliuk, I. (2023). Influence of war on consumer buying behaviour. Bulletin of Lviv National Environmental University. Series "AIC Economics", (30), 175–180. https://doi.org/10.31734/economics2023.30.175 [in Ukrainian].

3. Gradus. (n.d.). Za spyskom: yak ukraintsi kupuiut pid chas viiny. Mind.ua. https://mind.ua/openmind/20246827-za-spiskom-yak-ukrayinci-kupuyut-pid-chas-vijni (Accessed: May 7, 2025) [in Ukrainian].

4. Illiashenko, S. M. (Ed.). (2009). Marketynh: Pidruchnyk. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].

5. Ilchuk, O., & Myskiv, G. (2023). Trends in changing consumer behavior during crisis phenomena in the economy of Ukraine and European Countries. Economy and Society, (49). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-2 [in Ukrainian].

6. Kolomytseva, O. V., Vasylenko, L. S., & Pepchuk, S. M. (2022). Marketynhovi komunikatsii pidpryiemstva: Stratehichni vektory rozvytku v epokhu tsyfrovoi ekonomiky [Monograph]. Cherkasy: Vydavets Hordiienko Ye. I. [in Ukrainian].

7. Kosar, N., MamchynМ., & Baran, A. (2022). Research of changes in consumer behavior in modern conditions. Economy and Society, (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-68 [in Ukrainian].

8. Gradus. (2024). Maizhe polovyna ukraintsiv obyrayut brendy, yaki pidtrymuiut ZSU. https://gradus.app/kk/open-reports/brand-activism-gradus-research-survey-ukr/ (Accessed: April 12, 2025) [in Ukrainian].

9. Deloitte Ukraine. (2025). Menshe vytrachaly, ekonomily na dozvilli i donatyly na ZSU: Doslidzhennia spozhyvatskykh nastroiv ukraintsiv. https://www.deloitte.com/ua/uk/about/press-room/consumer-behavior.html (Accessed: March 18, 2025) [in Ukrainian].

10. Gradus. (2025). Planuvaty chy robyty? Pokupky ta dozvillya ukraintsiv pid chas viiny. https://gradus.app/uk/open-reports/plan-or-do-shopping-and-leisure-of-ukrainians-during-the-war-ukr/ (Accessed: March 7, 2025) [in Ukrainian].

11. Gradus. (2025). Spozhuvchi trendy ukraintsiv na tretiomu rotsi velykoi viiny. https://gradus.app/kk/open-reports/consumer-trends-ukrainians-third-year-great-war-saving-money-becoming-more-picky-about-brands/ (Accessed: March 7, 2025) [in Ukrainian].

12. Starostina, A. O., Kravchenko, V. A., Pryhara, O. Yu., & Yarosh-Dmytrenko, L. O. (Eds.). (2018). Marketynh: Navchalnyi posibnyk. Kyiv: NVP “Interservis” [in Ukrainian].

13. Traino, V. (2021). Peculiarities of consumer behavior in COVID-19 conditions. Economy and Society, (29). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-20 [in Ukrainian].

14. Gradus. (2022). Yak zminylys zhyttia i povedinka ukraintsiv – insaity iz doslidzhen voiennoho chasu. https://gradus.app/documents/216/Gradus_Dentsu_05052022.pdf (Accessed: April 16, 2025) [in Ukrainian].

15. Audty, A., & Meyer, L. (2024). Analyzing the Effects of Inflation on Consumer Purchasing Behavior in Emerging Markets. International Journal of Economics, Commerce, and Management, 1(2), 21-23. https://doi.org/10.61132/ijecm.v1i2.312.

16. Di Crosta A, Ceccato I, Marchetti D, La Malva P, Maiella R, Cannito L, et al. (2021) Psychological factors and consumer behavior during the COVID-19 pandemic. PLoS ONE, 16(8): e0256095. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256095.

17. ETH Zürich. (2022). Konjunkturanalyse: Prognose 2022 / 2023. Schweizer Wirtschaft behauptet sich trotz Ukraine-Krieg. https://www.research-collection.ethz.ch/bitstream/handle/20.500.11850/538808/2022_1_Fr%C3%BCh-jahr_gesamtbericht_KA.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed: April 1, 2025) [in German].

18. Papaya, Hamidi, Nagari, J. C., Nugroho, R. S., Dzaky, N. E., Effendy, F. W., Pujiastuti, D., & Wanih, S. T. I. (2024). Transforming consumer behavior in the digital era: Challenges and opportunities for the media industry. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 45(2), 618–622.

19. Shahidi-Hamedani, S., Musa, N. C., Arshad, F. B. C., Serei, A. A., & Ngadnan, N. S. M. (2024). Navigating the New Normal: How COVID-19 Reshaped Consumer Shopping Trends and Preferences. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 14(9), 1697–1711. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v14-i9/22692.

20. Markenartikel Magazin. (n.d.). Ukraine-Krieg wirkt sich auf das Konsumverhalten aus. https://www.markenartikel-magazin.de/_rubric/detail.php?rubric=handel-e-commerce&nr=47562#47562 (Accessed: May 9, 2025) [in German].

Завантаження

Опубліковано

2025-07-21

Як цитувати

[1]
2025. ТРАНСФОРМАЦІЯ ПОВЕДІНКИ УКРАЇНСЬКИХ СПОЖИВАЧІВ ПІД ВПЛИВОМ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА МОДЕЛЬ РАЦІОНАЛЬНОСТІ В УМОВАХ КРИЗИ . Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2, 42 (Лип 2025), 7–19. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-7-19.