МЕТОДИКИ ВИМІРЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ШУМУ У МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-221-229

Ключові слова:

інформаційний шум, маркетингові дослідження, аналіз даних, спотворення інформації, релевантність даних, математичні моделі.

Анотація

Вступ. В умовах інформаційного перенасичення та зростання обсягів даних маркетингові дослідження стикаються зі значними перешкодами, що пов’язані із впливом інформаційного шуму, який призводить до дисторсії результатів аналізу та ускладнює прийняття управлінських рішень. При цьому оскільки інформаційний шум включає в себе несистематичні дані, спотворення, надлишкову інформацію та помилкові сигнали, які ускладнюють ідентифікацію реальних тенденцій і потреб споживачів, то розробка ефективних методик вимірювання інформаційного шуму є важливим завданням для підвищення якості маркетингових досліджень.

Мета. Метою дослідження є визначення методик вимірювання інформаційного шуму в маркетингових дослідженнях, спрямованих на підвищення точності аналізу даних, мінімізацію впливу інформаційних спотворень та оптимізацію прийняття рішень у стратегічному плануванні маркетингової діяльності.

Методи. Методологічною основою дослідження є системний підхід, що включає використання кількісних та якісних методів аналізу інформаційного шуму. Застосовано контент-аналіз для виявлення джерел шуму, математичні моделі для його вимірювання та оцінки впливу на результати маркетингових досліджень. Використано методи компаративного аналізу для порівняння ефективності різних підходів, а також логічне узагальнення для підтвердження достовірності одержаних результатів.

Результати. У статті розглянуто проблеми інформаційного шуму в контексті сучасних маркетингових досліджень, зокрема його джерела, основні характеристики та вплив на результати аналізу. Вивчено, як інформаційний шум проявляється в даних, зібраних через різні канали та проаналізовано ключові фактори, які генерують інформаційний шум та пов’язані із надмірністю даних, їх нерелевантністю і неоднозначністю. Розглянуто підходи до вимірювання рівня інформаційного шуму, що базуються на математичному моделюванні, статистичні методи, алгоритми машинного навчання та інструменти штучного інтелекту. Доведено необхідність поєднанні кількісних і якісних методів, що дозволяють всебічно оцінювати рівень шуму та його вплив на якість даних. Досліджено можливості інтеграції новітніх технологій для автоматизації процесів очищення даних за допомогою інтелектуальних фільтрів, програм з виявлення аномалій та алгоритмів класифікації нерелевантної інформації.

Висновки. Доведено, що правильна ідентифікація та зменшення інформаційного шуму сприяє підвищенню точності прогнозів, оптимізації маркетингових стратегій та раціоналізації процесів прийняття управлінських рішень. Визначено принципи подолання інформаційного шуму, які дозволяють бізнесу адаптуватися до складних умов інформаційного середовища, знижуючи витрати часу та ресурсів на обробку нерелевантної інформації.

Посилання

1. Dziamulych, M. I. (2010). Sutnist elektronnykh groshei v suchasnii finansovii systemi [The essence of electronic money in the modern financial system].Ekonomichni nauky. Seria “Oblik ta finansy” – Economic sciences. "Accounting and finance" series. Vol. 7(25). Part 4. Pp. 181–185 [in Ukrainian].

2. Dziamulych, M. I., & Reikin, Yu. Yu. (2024). Podviinyi tsyfrovyi ta zelenyi perekhid v konteksti formuvannia stiikoi ekonomichnoi systemy [Double digital and green transition in the context of the formation of a sustainable economic system]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. Vol. 61 [in Ukrainian].

3. Dovhanyk, N. M., & Chaliuk, Yu. O. (2018). Kontseptsiia hlobalnoi osvity v istorychnii retrospektyvi [The concept of global education in historical retrospect]. Mizhnarodni vidnosyny: teoretyko-praktychni aspekty – International relations: theoretical and practical aspects. Vol. 1. Pp. 22–29 [in Ukrainian].

4. Shmatkovska, T. O., & Dziamulych, M. I. (2022), Stratehichnyi upravlinskyi oblik v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Strategic management accounting in the digital economy]. Galytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin. Vol. 74(1). Pp. 61–67 [in Ukrainian].

5. Shmatkovska, T. O., Korobchuk, T. I., & Borysiuk, O. V. (2023). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v systemi oblikovo-analitychnoho zabezpechennia shchodo modeliuvannia biznes-protsesiv [Modern information and communication technologies in the system of accounting and analytical support for modeling business processes]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Vol. 53 [in Ukrainian].

6. Iashchenko, O. O. (2024). Information noise and marketing tools to overcome it. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University – Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Vol. 4(40). Pp. 151–157 [in Ukrainian].

7. Iashchenko O. O. (2025). Prospects for marketing strategies in times of crisis and increasing information noise: innovative approaches. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience. Vol. 3 [in Ukrainian].

8. Iashchenko, O. O. (2024). Modern approaches to developing a minimalistic marketing strategy. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. Vol. 70 [in Ukrainian].

9. Arakelova, I., Shulpina, N., Tokareva, V., Nahorna, O., Shulha, O., Khomiuk, N., Sodoma, R., & Shmatkovska, T. (2024). Research and management of the price policy in the field of marketing services of the enterprise using modern information technologies in the conditions of sustainable development. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research. Vol. 14(1). Special Issue XL. Pp. 240-244.

10. Dovhanyk, N. M., & Chaliuk, Y. O. (2017). International non-governmental organizations and social responsibility. The scientific heritage. Vol. 8(8). Pp. 39–42.

11. Dziamulych, M., Moskovchuk, A., Vavdiiuk, N., Kovalchuk, N., Kulynych, M., & Naumenko, N. (2021). Analysis and economic and mathematical modeling in the process of forecasting the financial capacity of milk processing enterprises of the agro-industrial sector: a case study of Volyn region, Ukraine. Scientific Papers Series “Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development”. Vol. 21(1). Pp. 259–272.

12. Shmatkovska, T., Volynets, L., Dielini, M., Magopets, O., Коpchykova, I., Kytaichuk, T., & Popova, Yu. (2022). Strategic management of the enterprise using the system of strategic management accounting in conditions of sustainable development. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research. Vol. 12(2). Special Issue XXIX. Pp. 123-128.

Завантаження

Опубліковано

2025-04-25

Номер

Розділ

Розділ V. ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Як цитувати

[1]
2025. МЕТОДИКИ ВИМІРЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ШУМУ У МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 1, 41 (Квіт 2025), 221–229. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-221-229.