МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО АНАЛІЗУ СКЛАДОВИХ ТА ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ СИСТЕМИ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ КОМПАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-207-214Ключові слова:
система маркетингового менеджменту, складові системи маркетингового менеджменту, критерії аналізу складових системи маркетингового менеджменту, критерії оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту.Анотація
Вступ. Система маркетингового менеджменту набуває вирішального значення у забезпеченні гнучкості та адаптації організації до ринкових умов, сприяючи формуванню конкурентних переваг. Для формування системи маркетингового менеджменту компанії важливо розробити методику для аналізу її складових та оцінки ефективності.
Метою статті є дослідження та розроблення методичних підходів до аналізу складових та оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту компанії.
Методи. Використання методів теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу дозволило запропонувати власний методичний підхід до аналізу та оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту компанії.
Результати. У статті проведено теоретичний аналіз літературних джерел щодо існуючих методичних підходів до оцінки системи маркетингового менеджменту компанії, запропоновано визначення поняття «система маркетингового менеджменту». Виділено етапи оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту підприємства. У статті згруповано критерії, які дозволяють сформувати висновки щодо аналізу складових системи маркетингового менеджменту; критерії для аналізу компонентів системи маркетингового менеджменту підприємства на основі елементів маркетингового комплексу: управління товарною політикою, управління ціноутворенням, управління збутовою політикою та управління комунікаційною політикою; критерії для оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту компанії.
Висновки. Запропонований методичний підхід до аналізу складових та оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту включає аналіз управлінських функцій, елементів маркетингового комплексу та ключових показників ефективності.
Ключові слова: система маркетингового менеджменту, складові системи маркетингового менеджменту, критерії аналізу складових системи маркетингового менеджменту, критерії оцінки ефективності системи маркетингового менеджменту.
Посилання
1. Sak, T.; Mylko, I.; Ivashko, O.; Chulipa, I.; Wołowiec, T.; Sokołowska-Wo´zniak, J. (2025). How the Digital Economy Is Revolutionizing Marketing Management and Driving Sustainable Development. Sustainability. 17, рр. 1130. URL: https://doi.org/10.3390/ su17031130; https://www.mdpi.com/2071-1050/17/3/1130. [In English].
2. Herasymiak N.V., Kovalchuk O.V., Datsenko V.V. (2018). Metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia efektyvnosti marketynhovoho zabezpechennia diialnosti pidpryiemstva [Methodical approach to assessing the effectiveness of marketing support for an enterprise]. Ekonomika i suspilstvo. Vypusk 19. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-50/. [In Ukrainian].
3. Hrynko O.V., Shanda A.O. (2016). Osoblyvosti marketynhovoho menedzhmentu budivelnykh pidpryiemstv [Features of marketing management of construction enterprises]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. № 6(61). URL: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/1977/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%BE.pdf. [In Ukrainian].
4. Kovshova I.O. (2018). Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia [Marketing management: theory, methodology, practice: monograph]. Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V. S., 516 s. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/bb233ed9-0186-480d-9315-a712d52e098a/content. [In Ukrainian].
5. Martynenko V.P., Manko I.V. (2018). Metodychni pidkhody do otsiniuvannia upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva [Methodological approaches to evaluating the management of marketing activities of an enterprise]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia. Tom 29 (68). № 5. S. 62-66. URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/29_68_5/17.pdf. [In Ukrainian].
6. Mylko I.P., Lialiuk A.M., Sak T.V. (2025). Stratehichne planuvannia u systemi marketynhovoho menedzhmentu transkordonnykh rehioniv [Strategic planning in the marketing management system of cross-border regions]. Efektyvna ekonomika. №1. URL: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2025.1.53. [In Ukrainian].
7. Pyvavar I. V., Ponomarenko O. O., Lisna I. F. (2019). Metodyka otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Methodology for assessing the effectiveness of an enterprise's marketing activities]. BIZNESINFORM. № 9. S. 345-354. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2019-9_0-pages-345_354.pdf. [In Ukrainian].
8. Plaksii T. V., Bileha O. V. (2009). Metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti upravlinnia systemoiu marketynhu pidpryiemstv budivelnoho sektoru [Methodological approaches to assessing the effectiveness of the marketing system management of enterprises in the construction sector]. Formuvannia rynkovoi ekonomiky. S. 109–116. https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/22071. [In Ukrainian].
9. Pokhabov V., Ponomarenko I. (2001). Metodyka otsinky systemy upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvi [Methodology for evaluating the marketing management system at an enterprise]. Marketynh. № 5. S. 102–120. [In Ukrainian].
10. Saiensus M., Bespalov V., Kochevoi M., Obniavko O., Tarasova K., Salo Ya., Vasylchenko K. (2024). Marketynhove tsinoutvorennia v on-lain-seredovyshchi: osoblyvosti ta stratehii na tsyfrovykh rynkovykh prostorakh [Marketing pricing in the online environment: features and strategies in digital market spaces]. Naukovi perspektyvy. № 4(46). S. 769-780. URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-4(46)-769-780. [In Ukrainian].
11. Strenkovska A., Panchenko M. (2023). Analiz metodychnykh pidkhodiv do otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Analysis of methodological approaches to assessing the effectiveness of an enterprise's marketing activities]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. Tom 7, № 1. S. 149-157. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/296. [In Ukrainian].
12. Shpak N. O., Hrabovych I. V. (2022). Pidkhody do otsiniuvannia efektyvnosti vykorystannia instrumentiv marketynhu pidpryiemstv [Approaches to assessing the effectiveness of using enterprise marketing tools]. Naukovyi visnyk UNU. Vypusk 45. S. 84-90. URL: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-45-15. [In Ukrainian].



