УПРАВЛІННЯ РЕСУРСНИМИ ПОТОКАМИ ТА РЕЗИЛЬЄНТНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ В ЕКОНОМІЦІ ДОБРОБУТУ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-143-150Ключові слова:
соціально-економічна резильєнтність, інформаційні потоки, ресурсні потоки, реінтеграція ветеранів у суспільство, управління підприємствами, економіка добробуту.Анотація
Вступ. В умовах мінливого середовища все більше уваги суб’єкти бізнесу приділяють питанням управління ресурсними потоками та резильєнтністю. BANI-світ виник як виклик на пандемії, військові дії та інші процеси, які є мінливими у суспільстві. Управління підприємством створює передумови для розвитку суспільства, економіки та добробуту. Бізнес відіграє ключову роль у формуванні економічного благополуччя. В таких умовах підприємства прагнуть зберегти стійкість і конкурентоспроможність, ефективно керуючи ресурсними потоками. Саме ресурсні потоки є основним фактором забезпечення резильєнтності підприємства.
Мета. Метою роботи є розробка інструментів управління ресурсними потоками підприємства та резильєнтністю підприємств. Незважаючи на достатній обсяг наукових напрацювань у сфері управління ресурсними потоками та резильєнтністю підприємств, наразі невирішеним залишається питання розробки підходу до їх реалізації.
Методи. У роботі для досягнення мети та вирішення поставлених завдань використано для вивчення інструментів адаптаційного менеджменту та адаптаційного маркетингу − порівняльний аналіз, для узагальнення та систематизації компонентів моделі R4S та R4Е, встановлення різниці між концепціями VUCA та BANI − аналіз та синтез, для побудови адаптивної маркетингової стратегії, архітектури адаптивного управління ресурсними потоками та резильєнтністю підприємств і формування висновків − абстрактно-логічний метод.
Результати. Результатом дослідження стало розробка схеми управління ресурсними потоками та резильєнтністю підприємств з використанням інструментів адаптивного маркетингу та адаптивного менеджменту. Розроблено модель резильєнтності підприємств (R4Е), у яку входить 6 елементів, серед яких: діагностика BANI-умов функціонування підприємства, визначення критичного стану підприємства, створення моделі поточного стану підприємства, розробка сценаріїв ризиків та аналіз вразливих місць, формування нової конфігурації стійкості (DFRs), моніторинг моделі.
Висновки. Дослідження виявило, що управління ресурсними потоками впливає на резильєнтність підприємств в BANI-світі. Концепція BANI вказує на хаотичність і непередбачуваність суспільства, яка виникла як наслідок пандемій та військових дій. Підприємства функціонують в цих умовах та формують дієві схеми управління ресурсними потоками та резильєнтністю.
Посилання
1. Savytska, N. L., & Pakhucha, E. V. (2024). Rynkova rezylientnist biznesu: teoretychnyi konstrukt [Market resilience of business: a theoretical construct]. BiznesInform – BusinessInform, 2, 244−257. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-2-244-257 [in Ukrainian].
2. Buniak, N. M., & Tymoshchuk, O. V. (2023). Osoblyvosti upravlinnia resursnym potentsialom pidpryiemstva v umovakh kryzovykh yavyshch [Features of management of the resource potential of the enterprise in the conditions of crisis phenomena]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia − Scientific view: economics and management, 2, 28-33. https://doi.org/10.32782/2521-666X/2023-82-5. [in Ukrainian].
3. Polinkevych, O.M., Maltseva, V.V., & Trynchuk, V.V. (2023). Biznes-tekhnolohii v upravlinni pidpryiemstvom yak osnova staloho rozvytku tsyfrovoho suspilstva [Business technologies in enterprise management as a basis for sustainable development of the digital society]. Investytsii: teoriia i praktyka − Investments: theory and practice, 24, 35-40. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.24.35 [in Ukrainian].
4. Polinkevych, O.M., Maltseva, V.V., Rudoi, M.V., & Zelenytsia, I.M. (2024). Tsentry vidpovidalnosti u formuvanni efektyvnoi diialnosti pidpryiemstv zernoproduktovoho kompleksu [Centers of responsibility in the formation of effective activity of enterprises of the grain and food complex]. Ekonomika. Finansy. Pravo − Ekonomika. Finance. Law, 1, 56−61. https://doi.org/10.37634/efp.2024.1.11 [in Ukrainian]
5. Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The Strategies for Taking Charge; Harper & Row. New York, NY, USA [in English]
6. Glonti, V., Polinkevych, O., Khovrak, I., Trynchuk, V., & Beridze, I. (2024). Transformation of the business models in the context of achieving sustainable development. Quality - Access to Success, 25(202), 40 https://doi.org/10.47750/QAS/25.202.05 [in English]
7. Сascio, J. (2020). Facing the Age of Chaos. Medium. https://medium.com/@cascio/facing-the-ageof-chaos-b00687b1f51d (Accessed: 11.01.2025) [in English]
8. Krot, L.M. (2020). Evoliutsiia naukovykh pohliadiv na zmist teorii dobrobutu [Evolution of scientific views on the content of the theory of welfare]. Ekonomika ta suspilstvo − Economy and society, 20. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-73 [in Ukrainian].
9. Lihonenko, L. O., & Andriichuk, V. A. (2023). Rezylientnist v ekonomichnomu konteksti: analiz svitovykh trendiv ta perspektyvy naukovykh doslidzhen [Resilience in the economic context: analysis of world trends and prospects for scientific research]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy − Strategy of economic development of Ukraine, 52, 16–37. https://doi.org/10.33111/sedu.2023.52.016.037 [in Ukrainian].
10. Voloshyna, O. (2023). Rezylientnist sotsialnykh system v kryzovykh stanakh [Resilience of social systems in crisis states]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy − Bulletin of the National Defense University of Ukraine, 74(4), 39–45. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-74-4-39-45 [in Ukrainian].
11. Resilience for Social Systems / R4S Approach user guidance manual. GOAL. URL: http://resiliencenexus.org/wp-content/uploads/2019/05/2019-R4S-ToolkitD01-1.pdf [in English].
12. Raiko, D. (2024). Marketynhovi stratehii yak instrument pidvyshchennia finansovo-ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva u periody kryz [Marketing strategies as a tool for improving the financial and economic security of the enterprise in times of crisis]. Ekonomika ta suspilstvo − Economy and society, 67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-45 [in Ukrainian].
13. Hubin, K. (2022). Rozvytok adaptyvnoho marketynhu v Ukraini [Development of adaptive marketing in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo − Economy and society, 45. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-65 [in Ukrainian].
14. Snitko, Ye. O., Burda, N. V., & Platonov, S. M. (2024). Instrumentarii innovatsiinoho rozvytku promyslovykh pidpryiemstv v umovakh upravlinnia proektamy, adaptyvnoho marketynhu ta smart-ekonomiky [Instrumentarium of innovative development of industrial enterprises in the conditions of project management, adaptive marketing and smart economy]. Aktualni problemy ekonomiky − Actual problems of the economy, 6 (276), 195−202. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-195-202 [in Ukrainian].
15. Kashchena, N.B. (2018). Kontseptsiia adaptyvnoho upravlinnia ekonomichnoiu aktyvnistiu pidpryiemstv torhivli [The concept of adaptive management of economic activity of trade enterprises]. Derzhava ta rehiony. Seriia: ekonomika ta pidpryiemnytstvo − State and regions. Series: economy and entrepreneurship, 4(109), 99−103. https://doi.org/10.32840/1814-1161/2019-4-17 [in Ukrainian].



