ФІНАНСУВАННЯ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ВІДБУДОВИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-89-96Ключові слова:
фінансування освіти, державний бюджет, публічно-приватне партнерство, субвенція, видатки бюджету, фінансовий норматив бюджетної забезпеченості, децентралізація, територіальна громада.Анотація
Вступ. Фінансування освіти є важливою складовою державної політики, яка сприяє формуванню моральних та духовних цінностей, знань і вмінь та розвитку кваліфікованих фахівців, відіграє важливу роль у розвитку економіки держави. Війна негативно вплинула на матеріально-технічну базу та фінансове забезпечення освіти, що водночас стимулює необхідність пошуку нових підходів до її фінансування.
Мета полягає у виявленні проблем фінансування закладів освіти та визначенні нових підходів та джерел формування фінансових ресурсів в умовах війни та відбудови.
Методи. Для проведення дослідження за напрямом фінансування освіти використано наступні методи та підходи: системний підхід забезпечив виявлення проблем фінансування освіти в контексті загальної соціально-економічної ситуації в країні з урахування впливу війни на фінансування освіти; порівняльний підхід застосовано для можливості запровадження досвіду країн Європейського Союзу в Україні для оцінки ефективності фінансових моделей та виявлення кращих практик; метод аналізу застосовано з використанням статистичних даних Міністерства освіти та науки України, Державної служби статистики для дослідження динаміки та тенденцій бюджетного фінансування різнити типів закладів освіти в Україні.
Результати. Досліджено, що в умовах війни відбувся масштабний перерозподіл бюджетних ресурсів, відповідно змінилась структура та пріоритети використання коштів з держбюджету. Протягом 2021–2024 рр. частка видатків на освіту у структурі держбюджету скоротилася з 4,28 % у 2021 р. до 1,44 % у 2024 р. У структурі видатків на освіту понад 80 % становили видатки на фахову передвищу та вищу освіту. З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти в різних регіонах і населених пунктах запропоновано забезпечити ефективність розподілу освітньої субвенції та створення умов для розширення державно-громадського партнерства.
Висновки. Модернізація, реформування та зміна системи фінансування освіти є стратегічним завданням України, оскільки диверсифікація фінансових ресурсів сприятиме впровадженню інноваційних методів навчання та підвищенню якості освіти. Одним із них може стати залучення коштів приватних інвесторів з використанням принципів публічно-приватного партнерства.
Посилання
1. Londar S.L. (2021). Udoskonalennia finansuvannia systemy osvity Ukrainy yak peredumova uspishnoho reformuvannia: monohrafiia. [Improving the financing of the education system of Ukraine as a prerequisite for successful reform]. Kyiv: Instytut osvitnoi analityky. [in Ukrainian].
2. Boyko T. Yu. (2017). Finansuvannia zakladiv osvity na miskomu rivni v umovakh detsentralizatsii vlady v Ukraini. [Financing of educational institutions at the city level in the context of decentralization of power in Ukraine]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 27(2), 147-151. [in Ukrainian].
3. Yurchenko, A., Kraus, K., & Kraus, N. (2022). Instytutsiini zasady upravlinnia finansovym zabezpechenniam zakladiv osvity: svitovyi dosvid ta ukrainska praktyka. [Institutional principles of managing the financial support of educational institutions: world experience and Ukrainian practice]. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii, 1(9), 15-32. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32750/2022-0102
4. Hanziuk S.M. (2022). Parametrychnyi analiz biudzhetno-koshtorysnoho finansuvannia zakladu profesiino-tekhnichnoi osvity mista Kamianskoho. [Parametric analysis of budget and estimated financing of a vocational education institution in the city of Kamianske]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu, 1(4), С. 56-67. [in Ukrainian].
5. (2023). Osvita i nauka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu informatsiino-analitychnyi zbirnyk Instytut osvitnoi analityky. Kyiv. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf (accessed 11 March 2025). [in Ukrainian].
6. On Amendments to the Budget Code of Ukraine: Law of Ukraine № 1789-VIII (2016, December 20). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, 2, 26. [in Ukrainian].
7. Budget Code of Ukraine. (2010, July 8). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. Kyiv. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text. (accessed 15 March 2025). (in Ukrainian].
8. Open budget: a government budget web portal for citizens. (2025). Available at: https://openbudget.gov.ua. (accessed 15 March 2025). [in Ukrainian].
9. M. I., Lakhyzha, S. B., Yehorycheva (2019). Publichno-pryvatne partnerstvo u Respublitsi Polshcha: stanovlennia ta rozvytok. [Public-private partnership in the Republic of Poland: formation and development]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia, 1 (58), 36-51. [in Ukrainian]. DOI:https://doi.org/10.33990/2070-4011.58.2019.168700
10. O. V., Borodiienko, N. H., Nychkalo, Ya. A., Malykhina, O. V., Kuz, D. S., Korotkov. (2021). Publichno-pryvatne partnerstvo v osviti yak peredumova zrostannia rynkiv pratsi: analiz zarubizhnoho dosvidu. [Public-private partnership in education as a prerequisite for the growth of labor markets: analysis of foreign experience]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii i praktyky, 1, 409-415. [in Ukrainian].



