АНАЛІТИКА ДАНИХ І ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯК ОСНОВА ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-01-52-61Ключові слова:
аналітика даних, електронна комерція, генеративний штучний інтелект, обліковоаналітичне забезпечення, аналіз поведінки користувачів, персоналізація контенту, прогнозування попиту, управління запасами, цінова аналітика, автоматизація бізнес-процесів.Анотація
Вступ. У сучасну епоху цифрової трансформації електронна комерція стрімко розвивається, що
зумовлює зростання конкуренції та потребу підприємств у впровадженні передових технологій. Одним із
ключових чинників успіху в цій сфері є аналітика даних, яка дозволяє оптимізувати бізнес-процеси, покращити
персоналізацію клієнтського досвіду та підвищити ефективність маркетингових стратегій. Додатково,
генеративний штучний інтелект відкриває нові можливості для автоматизації процесів і створення
персоналізованого контенту.
Мета. Метою статті є дослідження ролі аналітики даних у сфері електронної комерції, аналіз її
основних переваг, методів та сценаріїв застосування, а також оцінка впливу генеративного штучного
інтелекту на вдосконалення бізнес-процесів.
Методи. У дослідженні застосовано методи системного аналізу, порівняльного аналізу, описової та
прогнозної аналітики, а також аналізу вторинних даних з наукових публікацій, звітів та статистичних
досліджень провідних консалтингових компаній.
Результати. Описано основні переваги використання аналітики даних, зокрема прогнозування попиту,
оптимізація управління запасами, утримання клієнтів, запобігання шахрайству та підвищення
рентабельності інвестицій у маркетинг. Особлива увага приділена методам аналітики, таким як описова,
діагностична, прогнозна та рекомендаційна аналітика, а також сформовано основні напрями її
застосування. Встановлено, що поєднання сучасних методів аналітики з потужною системою обліково-
аналітичного забезпечення створює надійне підґрунтя для стратегічного управління електронною комерцією,
знижуючи ризики, підвищуючи ефективність і сприяючи сталому розвитку підприємства в умовах цифрової
економіки. Окремо розглянуто використання генеративного штучного інтелекту у поєднанні з аналітикою
даних для створення персоналізованих маркетингових стратегій, автоматизації контенту та підвищення
ефективності бізнес-процесів. У статті також представлено практичні рекомендації щодо впровадження
аналітики даних для досягнення конкурентних переваг у сфері електронної комерції.
Висновки. Аналітика даних є стратегічно важливим інструментом для розвитку електронної комерції,
а її інтеграція з генеративним штучним інтелектом відкриває нові можливості для підвищення ефективності
бізнесу. Впровадження цих технологій дозволяє підприємствам адаптуватися до змін ринку, покращувати
клієнтський досвід та отримувати конкурентні переваги. Подальші дослідження мають бути зосереджені на
розробці оптимальних моделей інтеграції аналітики даних та штучного інтелекту у сфері електронної
комерції.
Посилання
1. Integhracija ShI v produkty dlja elektronnoji komerciji: aktualjnistj, perevaghy, perspektyvy [Integration of ShI
in products for electronic commerce: current affairs, changes, perspectives]. URL:
2. Ippolitova I. Ja. (2023). Perspektyvy rozvytku elektronnoji torghivli v Ukrajini v umovakh cyfrovizaciji
ekonomiky [Prospects for the development of e-commerce in Ukraine in the conditions of digitalization of the
economy]. Ekonomika ta suspiljstvo – Economy and society, vol. 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-
47-18 [in Ukrainian].
3. Maksjutenko I. (2024). Analiz tendencij rozvytku elektronnoji komerciji [Analysis of trends in the
development of electronic commerce.]. Ekonomika ta suspiljstvo – Economy and society, vol. 64. DOI:
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-54 [in Ukrainian].
4. Krylov D. V. (2024). Rozvytok elektronnoji komerciji v Ukrajini v suchasnykh umovakh [Development of
electronic commerce in Ukraine in modern conditions]. Problemy suchasnykh transformacij. Serija: ekonomika ta
upravlinnja - Problems of modern transformations. Series: economics and management, vol. 12. DOI:
https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02 [in Ukrainian].
5. Tirbakh L.V., Chaban Gh.V. (2020). Rozvytok rynku elektronnoji torghivli v svitovij ekonomici ta v
makroekonomichnykh umovakh Ukrajiny [The development of the electronic trade market in the world economy and
РОЗДІЛ ІІ. Облік, аналіз, аудит та оподаткування. 1, 2025
61
in the macroeconomic conditions of Ukraine]. Ekonomichnyj visnyk universytetu – Economic Bulletin of the
University, vol. 46, P. 132–138. DOI: https://doi.org/10.31470/2306-546X-2020-46-132-138 [in Ukrainian].
6. Pustovit O. (2023). Mozhlyvosti ta perevaghy elektronnoji komerciji v pidpryjemnycjkij dijaljnosti
[Possibilities and advantages of electronic commerce in business activities]. Rozvytok metodiv upravlinnja ta
ghospodarjuvannja na transporti – Development of transport management and management methods, vol. 2(83), P. 83–
94. DOI: https://doi.org/10.31375/2226-1915-2023-2-83-94 [in Ukrainian].
7. Shveda N. M., Krauze O. I. (2024). Elektronna komercija: suchasnyj stan ta strateghiji rozvytku [Electronic
commerce: current state and development strategies]. Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal «Internauka». Serija:
Ekonomichni nauky - International scientific journal "Internauka". Series: Economic sciences. Vol. 2 (82). DOI:
https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-2-9639 [in Ukrainian].
8. Accenture Digital Marketing and Sales Service Providers 2023. URL:
9. E-Commerce Market Size, Share, Growth, And Industry Analysis, By Type (Buyer-oriented E-commerce,
Supplier-oriented E-commerce, Intermediary-oriented E-commerce, and E-Commerce), By Application (Large
Enterprises and SMEs), Regional Outlook, and Forecast From 2024 To 2032. Business Research Insights. URL:
https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/e-commerce-market-102887
10. Deloitte Global Human Capital Trends. 2024. URL: https://www.deloitte.com/content/dam/assetszone2/ua/en/docs/about/2024/DI_Global-Human-Capital-Trends-2024.pdf.
11. McKinsey Technology Trends Outlook 2024 https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/ourinsights/the-top-trends-in-tech#/.
12. Rohit Kulkarni. Big Data Goes Big. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/rkulkarni/2019/02/07/bigdata-goes-big/?sh=2fc64be920d7.
13. Statista. eCommerce. URL: https://www.statista.com/outlook/ecommerce-outlook.



