СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ЕФЕКТИВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ І УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-04-144-150

Ключові слова:

менеджмент, розвиток, стратегія, підприємство, аналіз, стратегічний аналіз, сучасні проблеми розвитку, ефективність діяльності, управління розвитком підприємства

Анотація

Вступ.  Для визначення сучасних проблем стратегічного аналізу підприємства, а також їх впливу на розвиток та управління його діяльністю в умовах швидких змін у середовищі  необхідно сформувати ефективну систему управління ними.

Мета статті. Мета дослідження полягає у визначенні проблем сучасного стратегічного аналізу, їх впливу на діяльність підприємства та знаходження можливостей щодо оптимального та ефективного управління ними на його рівні.

Методи. В статті використані класичні методи дослідження, як: аналіз, синтез, порівняння, що дозволили більш ефективно розглянути сучасні проблеми розвитку стратегічного аналізу та запропонувати заходи до їх системного вирішення.

Результати. Розглянуто основні підходи до визначення поняття «стратегічний аналіз» та визначено, що стратегічний аналіз передбачає визначення можливостей й загроз зовнішнього середовища та сильних і слабких сторін діяльності підприємства, визначення конкурентних переваг та позиції на ринку. Досліджено, що відповідно до напряму проведення стратегічного аналізу здійснюється акумулювання зібраних даних та підприємство може ухвалювати обґрунтовані рішення, адаптуватися до змін у зовнішньому середовищі, оцінювати власні внутрішні ресурси та можливості, а також розробляти ефективні плани на майбутнє. Виділено основні сучасні проблеми стратегічного аналізу та фактори впливу на діяльність підприємства в цілому й запропоновано удосконалення класичних та сучасних методів стратегічного аналізу відповідно визначених проблем. Визначено, що використання нових сучасних підходів до стратегічного аналізу відкриває низку можливостей, що сприяють підвищенню ефективності діяльності та управління розвитком підприємства. Зокрема, це дає змогу проводити точніший аналіз зовнішнього середовища завдяки використанню технологій великих даних (Big Data) та штучного інтелекту, що забезпечують доступ до актуальної інформації про ринкові тенденції та конкурентів. Крім того, дані удосконалення дозволяють підприємству більш ефективно використовувати свої сильні та слабкі сторони, а також оцінювати можливості й загрози. Водночас можливість використовувати дані в режимі реального часу сприяє оперативному прийняттю рішень, що є особливо важливим в умовах невизначеності, коли швидка реакція на зміни може визначати успіх або невдачу підприємства.

Висновки. Завдяки новим підходам підприємства отримують можливість проводити сценарний аналіз та прогнозувати показники розвитку, що допомагає йому підготуватися до різних варіантів розвитку ситуації і забезпечує ефективність системи управління його розвитком, що  підвищує здатність підприємства швидко адаптувати стратегії до змін у ринковому середовищі, забезпечуючи гнучкість й стійкість до викликів. Крім того, інтеграція нових підходів до реалізації стратегічного аналізу в перспективі управління ризиками за допомогою сучасних аналітичних систем дає змогу виявляти потенційні загрози та оперативно на них реагувати, що знижує ризик помилкових рішень та забезпечує довгострокове та ефективне управління підприємством у майбутньому.

 

Посилання

1. Ihnatieva I. A. (2019). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kyiv: Karavela, 480 p. [in Ukrainian].

2. Kindratska H. I., Zahorodnii A. H. & Kulyniak Yu. I. (2019). Analiz hospodarskoi diialnosti [Analysis of business activities]. Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 320 p. [in Ukrainian].

3. Kailiuk Ye. M. (2010). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kharkiv: KhNAMH, 279 p. [in Ukrainian].

4. Shershniova Z. (2019). Metodychni pidkhody do stratehichnoho rozvytku biznes-orhanizatsii [Methodological approaches to the strategic development of business organizations]. Stratehiia biznesu: futurolohichni vyklyky : zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf., 20-22 lystop. 2019 r; DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana»; Kyiv : KNEU, pp. 236-240 [in Ukrainian].

5. Vasylygha S. M. (2020). Ponjattja strateghiji rozvytku pidpryjemstva [The concept of enterprise development strategy]. Kyiv. Ekonomika ta derzhava - Economy and state. 2020. №1. pp. 121-125 [in Ukrainian].

6. Sumets O. M. (2021). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet vnutrishnikh sprav, p. 208 [in Ukrainian].

7. Shved V. V & Kanashchuk V. L. (2023). Sutnist ta zmist stratehichnoho analizu diialnosti pidpryiemstva [The essence and content of strategic analysis of an enterprise's activities]. Vinnytsia: Visnyk Prydniprovskoi derzhavnoi akademii budivnytstva ta arkhitektury - Bulletin of the Pridniprovsky state academy of civil engineering and architecture, № 4 (41). pp. 98-104. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.41-15 [in Ukrainian].

8. Krasnostanova N. (2021). Suchasni tekhnolohii ta instrumenty stratehichnoho analizu [Modern technologies and tools of strategic analysis]. Odesa: Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal - International scientific journal, 2021. № 3-4. pp. 115-127. DOI: https://doi.org/10.36742/2410-0919-2021-2-12 [in Ukrainian].

9. Hural A. Ya. (2022). Stratehichnyi analiz v upravlinni rozvytkom pidpryiemstva: kvalifikatsiina robota [Strategic analysis in enterprise development management: qualification work]. Ternopil: ZUNU, 90 p. [in Ukrainian].

10. Dixit Avinash K. Nalebuff Barry J. (2019). Mystetstvo stratehii. Putivnyk do uspikhu v zhytti ta biznesi vid ekspertiv teorii hry [The art of strategy. A guide to success in life and business from game theory experts]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 608 p. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2025-01-16

Як цитувати

[1]
2025. СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ЕФЕКТИВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ І УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВА. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 4, 40 (Січ 2025), 144–150. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-04-144-150.