АНАЛІЗ ЦІНОВИХ СТРАТЕГІЙ ТА СПОЖИВЧА ПОВЕДІНКА В КОНТЕКСТІ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-03-156-162Ключові слова:
ціна, політика ціноутворення, маркетинг, поведінка споживача, маркетингова цінова політика.Анотація
Анотація. Вступ. У статті досліджено погляди науковців щодо формування цінових стратегій. Розглянуто основні підходи до ціноутворення, за допомогою яких компанії встановлюють оптимальні ціни на свої послуги та товари. Проведено дослідження щодо поведінки споживачів та побудована модель задоволення споживацьких потреб.
Мета. Розгляд цінових стратегій компаній та впливу їх на споживацьку поведінку. Дослідження поведінки споживачів та побудова моделі щодо задоволення потреб споживачів у товарах чи послугах..
Методи. Здійснюючи дослідження використано методи абстракції, аналізу, логічного, теоретичного та історичного узагальнення та порівняння. За основу дослідження взятий діалектичний метод.
Результати. У статті розглянуто основні підходи до ціноутворення, за допомогою яких компанії встановлюють оптимальні ціни на свої послуги та товари. Запропонована модель задоволення потреб споживачів у товарах чи послугах, яка містить 8 розділів: усвідомлення споживачем потреби в необхідності товару чи послуги; збір інформації; вибір товару чи послуг; прийняття рішення; купівля (оплата) товару чи послуг; оцінка зробленого вибору та збагачення досвіду; ступінь задоволення потреби товаром чи послугою та споживання результатів.
Висновки. Дослідивши та провівши аналіз наявних видів маркетингових цінових стратегій, суб’єкти господарювання обирають власну цінову стратегію, враховуючи окремі вже наявні інструменти. Використання правильної цінової стратегії та концепції ціноутворення сприяє досягненню цілей: забезпечення стійкого фінансового стану суб’єкта господарювання, задоволення потреб споживачів.
Запропонована модель щодо задоволення потреб споживачів у товарах чи послугах дає розуміння процесу прийняття рішень споживачами щодо купівлі, що є основним фактором успіху компанії у конкурентному середовищі. Компанії, які вміють адаптуватися до потреб споживачів і, до їх вимог, які розуміють своїх покупців, мають більше шансів утримати та залучити клієнтів, підвищити конкурентоспроможність та досягти успіху на ринку.
Посилання
1. Nazarova G. (2021) Patterns of consumer behavior in Ukraine. Ekonomika ta suspilstvo. № 29. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/608. [In English].
2. Koriniev V.L. (2009) Marketynhove tsinoutvorennia v umovakh pidpryiemnytskoi diialnosti malykh pidpryiemstv: monohrafiia. Zaporizhzhia : KPU S. 145-194. [in Ukrainian].
3. Poklonska O. Yu., Shumilenko Yu.O., Boiko K.S. Osnovni problemy tsinoutvorennia v Ukraini. URL : http://lsej.org.ua/2_2020/42.pdf (data zvernennia 30.08.2024 r.). [in Ukrainian].
4. Obozna V.V. (2017) Tsinova polityka v systemi upravlinnia zbutovoiu diialnistiu na pidpryiemstvi. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 1. S. 7-12. [in Ukrainian].
5. Balitskyi Ya. H. (2012) Obgruntuvannia vyboru stratehii tsinoutvorennia na pidpryiemstvi. Ternopilskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet. Ivano-Frankivsk, 109 s. [in Ukrainian].
6. Voitovych S. Ya., Serzhanov V. V., Kovalchuk O. V., Bukalo N. A., Zahoruiko V. L. (2022) Vrakhuvannia osoblyvostei mizhrynkovykh vzaiemodii subiektiv u marketynhovomu stratehichnomu upravlinni rozvytkom farmatsevtychnoi haluzi. Aktualni problemy ekonomiky. Lutsk. № 8 (254). S. 49 -58. [in Ukrainian].
7. Engel J. F., Blackwell R. D., Kollat D. T. (1978) Consumer Behavior. 3rd ed. Hinsdale, Ill.: Dryden Press. 669 (XIX) p. [In English].



