ТОВАРНА ПОЛІТИКА ПІДПРИЄМСТВА ЯК ОБ’ЄКТ МАРКЕТИНГОВОГО АНАЛІЗУ І ПЛАНУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-03-134-141Ключові слова:
МТП, маркетингове планування, стратегічний план, маркетинг продукту.Анотація
Вступ. Для ефективної організації маркетингової діяльності підприємства важливо раціонально будувати товарну політику, яка є підґрунтям для прийняття маркетингових рішень, пов’язаних із особливостями купівлі товару та механізмом його просування від виробника до кінцевого споживача.
Метою статті є поглиблене вивчення теоретико-методологічних аспектів аналізу і планування маркетингової товарної політики (МТП) шляхом розроблення структури стратегічного плану МТП підприємства та побудови моделі управління продуктами.
Методи. Використання методу аналізу та синтезу дозволило запропонувати власний підхід до маркетингового планування товарної політики.
Результати. У статті проведено теоретичний аналіз літературних джерел щодо трактування поняття МТП різними авторами, обґрунтовано доцільність маркетингового аналізу і планування товарної політики. На основі вивчення зарубіжного досвіду, розроблено структуру стратегічного плану МТП підприємства. Представлено взаємозв’язок формування «дорожньої карти» МТП та необхідності перевірки зрілості команди з маркетингової товарної політики, яку представлять такі суб’єкти і процеси, як керівництво, працівники, інструменти реалізації МТП, бізнес-процеси та організація виробництва.
Висновки. Удосконалення планування МТП є одним із найважливіших напрямів підвищення ефективності діяльності підприємства. Важливо здійснювати таке маркетингове планування, яке допомагає обґрунтовувати вплив загальнокорпоративної стратегії підприємства, бізнес-стратегій на стратегію товару.
Посилання
1. Abramovych I. A. Kvasova M. S. Marketynhova tovarna polityka ta yii osoblyvosti v kryzovykh umovakh hospodariuvannia. [Marketing commodity policy and its features in economic crisis conditions]. URL: f http://surl.li/sjnuvc [in Ukrainian].
2. Hromova O. Shevchuk Yu. (2022). Tovarna polityka v systemi marketynhu. [Commodity policy in the marketing system] Ekonomichni nauky. [Economic sciences]. № 4 (104). URL: http://surl.li/lekknz [in Ukrainian].
3. Krykavskyi E. V. (2016). Marketynhova tovarna polityka [Marketing product policy]. URL: https://studfile.net/preview/505593
4. Kubyshyna N. S., Hrebnov H. M., Formuvannia marketynhovoi tovarnoi stratehii pidpryiemstva. [Formation of the marketing product strategy of the enterprise]. URL::http://surl.li/jxqkxn [in Ukrainian].
5. .Kuzmynchuk N. V., Kutsenko T. M., Terovanesova O. Iu. (2019). Teoretychni pidkhody do rozuminnia sutnosti marketynhovoi tovarnoi polityky pidpryiemstva. [Theoretical approaches to understanding the essence of the company's marketing product policy]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti [Herald of the economy of transport and industr]. № 66. 149–158. [in Ukrainian].
6. Liashko I. I. (2017). Marketynhove planuvannia yak faktor pidvyshchennia efektyvnosti komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva. [Marketing planning as a factor in increasing the efficiency of the enterprise's commercial activity]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk Pryazovsky [Economic Bulletin]. №5(05). URLhttp://surl.li/dkjxgz [in Ukrainian]..
7. Neskuba T. V., Mkrtychian O. M. (2020). Marketynhove planuvannia: konspekt lektsii. [Marketing planning: a summary of lectures]. Kharkiv: UkrDUZT. [in Ukrainian].
8. Raiko D. V., Fedorenko I. A, Sokol K .M., Lanko O. V. Stratehichne upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva shchodo formuvannia ta realizatsii tovarnoi polityky. [Strategic management of the enterprise's marketing activities regarding the formation and implementation of product policy]. URL: http://surl.li/qragbo [in Ukrainian].
9. Raiko D.V., Shypulina Yu.S. (2022). Marketynhova tovarna polityka :navch. posib. [Marketing commodity policy: education]. Sumy: Tеritoria. 158 p. URL: http://surl.li/elqabd [in Ukrainian].
10. Savoshchenko A. S., Tanasiichuk O. M. Marketynhove planuvannia – zasib dosiahnennia pidpryiemstvamy pererobnoi haluzi vyznachenykh tsilei. [Marketing planning is a means of achieving defined goals by enterprises of the processing industry]. URL: hhttp://surl.li/abghhc [in Ukrainian].
11. Senyshyn O.S., Kryveshko O.V (2020). Marketynh: navch. posibnyk. [Marketing: education. Manual]. Lviv: Ivan Franko Lviv National University, 347 p. [in Ukrainian].
12. Shtefanych D., Bratko O., Diachun O., Lahotska N., Okrepkyi R. (2011). Marketynhovyi analiz: navch.posibn. [Za red. D.A. Shtefanycha]. [Marketing analysis: tutorial]. Ternopil: Ekonomichna dumka. [in Ukrainian].
12. Product Strategy. URL: http://surl.li/frxouu. [in England].
13. Product Management Maturity Model. URL: http://surl.li/rwgjnw. [in England].



