ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ ЦІНОУТВОРЕННЯ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-02-112-118Ключові слова:
ціна, маркетинг, політика ціноутворення, функції ціноутворення, маркетингова цінова політика.Анотація
Анотація. Вступ. У статті розглянуто економічні поняття «ціна», «маркетингова політика ціноутворення» трактування його різними вітчизняними та закордонними науковцями. Досліджено, процес маркетингової політики ціноутворення підприємства та використання різних концепцій ціноутворення, вибір яких залежить від особливостей товару чи послуги та маркетингових цілей підприємства.
Мета. Дослідження сутності, змісту та ролі маркетингової політики ціноутворення. Дослідження комплексу заходів щодо ціноутворення та показати цілі, яких можна досягнути за допомогою ефективної політики ціноутворення.
Методи. У ході дослідження використано методи порівняння, аналізу, синтезу, абстракції, теоретичного, історичного та логічного узагальнення. Методологічною основою став діалектичний метод дослідження.
Результати. Розкрито сутність економічного поняття «ціна», «маркетингова політика ціноутворення». Дослідження показало, що маркетингова політика ціноутворення є важливою складовою стратегії маркетингу підприємства. Формування цін на товари та послуги вимагає від підприємства ретельного аналізу ринку, конкурентів, споживачів та власних витрат, а основною метою ціноутворення – досягнення максимального прибутку для підприємства.
Висновки. Проведений аналіз теоретичних та практичних аспектів маркетингової політики ціноутворення, показав місце та роль яку відіграє політика ціноутворення в досягненні стратегічних цілей та забезпеченні стійкого розвитку підприємства. Дослідження показало, що у процесі маркетингової політики ціноутворення підприємства можуть використовувати різні концепції ціноутворення, такі як: цінова еластичність, конкурентоспроможність, орієнтація на споживача та інші. Вибір концепції ціноутворення повинен залежати від особливостей товару чи послуги, а також від маркетингових цілей підприємства.
Посилання
Artus M. M. (2007) Formuvannia mekhanizmu tsinoutvorennia v umovakh rynkovoi ekonomiky : monohrafiia. Ternopil : Ekonomichna dumka. 524 s. [in Ukrainian].
Kotler F. (2018) Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho. Kyiv : Kraina mrii. 224 c. [in Ukrainian].
Mohylevska O., Slobodianyk A., Danylevska–Zhuhunisova O. (2022) Kliuchovi aspekty tsinoutvorennia yak element marketynhovoi polityky pidpryiemstva. Ekonomichnyi analiz. Tom 32. № 2. S. 140–145. [in Ukrainian].
Bora N.Yu., Fekete T.A. (2019) Aktualnist poniattia «marketynhova tsinova polityka» v suchasnykh umovakh rozvytku biznesu. URL: http://dspace–s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/3675/1/The_relevance_%20the_concept_of_marketing_pricingt.pdf. [in Ukrainian].
Poklonska O. Yu., Shumilenko Yu.O., Boiko K.S. (2020) Osnovni problemy tsinoutvorennia v Ukraini. URL : http://lsej.org.ua/2_2020/42.pdf (data zvernennia 31.05.2024 r.). [in Ukrainian].
Oklander M. A., Chukurna O. P. (2017) Marketynhova tsinova polityka: navch. posib. Kyiv : TsUL. 240 s. [in Ukrainian].
Samoilenko H. V. Vplyv metodolohii tsinoutvorennia na formuvannia marketynhovoi tsinovoi polityky pidpryiemstva. URL: https://feu.kneu.edu.ua/ua/confere_nce/conf_social_dev_ukr_12/section2/tez19/ (data zvernennia 25.05.2024 r.). [in Ukrainian].
Voitovych S. Ya., Serzhanov V. V., Kovalchuk O. V., Bukalo N. A., Zahoruiko V. L. (2022) Vrakhuvannia osoblyvostei mizhrynkovykh vzaiemodii sub’iektiv u marketynhovomu stratehichnomu upravlinni rozvytkom farmatsevtychnoi haluzi. Aktualni problemy ekonomiky. № 8 (254). S. 49––58. URL : https://eco–science.net/wp–content/%7Cuploands/2022/08/08.22._–Serhii–Ya.–Voitovych–Vitaliy–V/–Serzhanov–Oleh–V.–Kovalchuk–49–58.pdf. [in Ukrainian].
Makarenko N.O., Lyshenko M.O. (2020) Marketynhove tsinoutvorennia. Teoretychni osnovy: navch. posib. Buryn : PP «Burynska raionna drukarnia». 129 s. [in Ukrainian].
Suchasni kontseptsii tsinoutvorennia dlia maloho ta serednoho biznesu. Shkola biznesu. URL : https://online.novaposhta.education/blog/suchasni–kontseptsiyi–tsinoutvorennya–dlya–malogo–ta–serednogo–biznesu (data zvernennia 25.05.2024 r.). [in Ukrainian].
Bazhana mezha. Shcho take tochka bezzbytkovosti ta yak yii rozrakhuvaty. URL : Dsnews.ua. https://www.dsnews.ua/ukr/economics/zhelannyy–rubezh–chto–takoe–tochka–bezubytochnosti–03032021–417610 (data zvernennia 25.05.2024 r.). [in Ukrainian].
Mukha B. H., S. Solntsev. (2012) Formuvannia tsinovoi polityky ta mekhanizm tsinoutvorennia na rynku hotelnykh posluh. Efektyvna ekonomika. № 5. URL :: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_5_36. [in Ukrainian].



