МОДЕЛЮВАННЯ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ МІЖ РОЗВИТКОМ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ ТА ЕКОНОМІЧНИМИ ПОКАЗНИКАМИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-124-134

Ключові слова:

роздрібна торгівля, економічний розвиток, міжнародні зв’язки, аналіз ринку, моделювання.

Анотація

Анотація. Сучасний глобальний ринок вимагає надзвичайної уваги до розвитку роздрібної торгівлі, яка є не лише обличчям економіки країн, а й відіграє ключову роль у забезпеченні їх економічного процвітання. У цьому контексті розуміння взаємозв'язку між показниками розвитку роздрібної торгівлі та індикаторами стану економіки є необхідним з огляду на важливість роздрібної торгівлі як одного з ключових елементів економічних систем і є важливим завданням для науковців та економістів. Висвітлення взаємозв'язку між роздрібною торгівлею та станом економіки європейських країн відкриває можливості для розуміння та прогнозування економічних та соціальних тенденцій на шляху вступу України до ЄС, а також сприяє розвитку підприємництва. Метою даного дослідження є моделювання взаємозв'язку та встановлення статистично значущих залежностей між розвитком роздрібної торгівлі та економічним розвитком європейських країн, а також виявлення показників, які мають вплив на розвиток галузі. В статті встановлено статистично значущий вплив характеристик економічного зростання на розвиток галузі роздрібної торгівлі в європейських країнах у 2005-2022 роках. Зокрема, визначено, що обсяг товарообороту залежить від таких показників, як ВВП на душу населення, споживча інфляція та рівень безробіття в економіці. На кількість підприємств роздрібної торгівлі впливає обсяг високотехнологічного експорту та індекс Джині, який вимірює нерівність доходів у країні. Кількість працівників у галузі залежить від споживчої інфляції, рівня безробіття та індексу Джині. Частка доходу, яка інвестується в операційну діяльність підприємств галузі, залежить від рівня споживчої інфляції, безробіття, частки витрат на дослідження та розробки у ВВП та ВВП на душу населення. ВВП на душу населення має найсильніший позитивний вплив на товарооборот, а споживча інфляція - на товарооборот. Рівень безробіття має найсильніший негативний вплив на товарообіг та кількість працівників у галузі. Дослідження підтвердило гіпотезу про позитивний вплив економічного розвитку на роздрібну торгівлю в європейських країнах. Економічна система, яка сприяє інвестиціям у дослідження та розробки, спрямована на зниження рівня безробіття та підвищення економічної ефективності, відіграє ключову роль у розвитку галузі роздрібної торгівлі в європейських країнах. З огляду на це, майбутні дослідження мають бути зосереджені на інших факторах, які можуть впливати на розвиток галузі роздрібної торгівлі, з метою кращого розуміння процесів, що відбуваються в цій сфері, та розробки більш точних і ефективних стратегій сприяння її сталому зростанню.

Посилання

Soltis-Sholudko, N. (2023). Ukrainian retail market: main development trends. Modern Engineering and Innovative Technologies, 4 (25-04), 74-78. Retrieved from https://doi.org/10.30890/2567?5273.2023?25?04?071

Zharnikova, V. V. (2019). Global trends and current realities of retail development in the digital economy. Effective Economy, 5. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7075

Deinega, I., Deinega, O., & Tsypiashchuk, K. (2023). Current trends in trade development in Ukraine. Via Economica, 2, 54-59. Retrieved from https://doi.org/10.32782/2786-8559/2023-2-8

Nikolayeva, O. (2023). Cluster analysis of European countries by economic and non-economic factors of influence on health. Grail of Science, 26, 31-41. Retrieved from https://doi.org/10.36074/grail?of?science.14.04.2023.001

Lyubkina, O., Kovtun, N., Knir, M. & Anisimova, L. (2021). Scenario modelling of the development of the advanced financial market. Modern Problems of Business, Management and Economy. Retrieved from https://doi.org/10.3846/cibmee.2021 .612

Mura, L., Marchevska, M. & Dubravska, M. (2018). A model of retail trade in Slovakia between panel regressions. Marketing and Management of Innovations, 4, 203-211. Retrieved from https://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-18

Musah, M. (2022). Stock market development and environmental quality in EU member countries: A dynamic heterogeneous approach. Environment, Development and Sustainability, 25, 11153-11187. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10668-022-02521-1

Piton, C., & Rycx, F. (2018). The unemployment impact of product and labour market regulation: Evidence from European countries. IZA Discussion Paper, 11582. Retrieved from https://doi.org/10.2139/ssrn.3205849

Zaman, K., & Shamsuddin, S. (2017). Green logistics and national scale economic indicators: Evidence from a panel of selected European countries. Journal of Cleaner Production, 143, 51-63. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.12.150

Born, P., & Bujakowski, D. (2021). Economic transition and insurance market development: Evidence from post-communist European countries. The Geneva Risk and Insurance Review, 47, 201-237. Retrieved from https://doi.org/10.1057/s10713-021-00066-3

Kaufinger, G.G., & Anderson (2014). Macroeconomic factors affecting US retail furniture/home furnishings industry sales. Research in Business and Economics Journal, 4, 1-10. Retrieved from http://www.aabri.com/manuscripts/152203.pdf

Hasan, I., De Renzis, T., & Schmiedel, H. (2012). Retail payments and economic growth. Bank of Finland Research Discussion Papers. Retrieved from https://publications.bof.fi/bitstream/handle/10024/47561/170343.pdf?sequence=1&isAllowed=y .

Cruz Roche, I., Romero, J., & Sellers-Rubio, R. (2019). Retail services efficiency: The impact of country-specific factors. International Journal of Retail & Distribution Management, 47(8), 774-792. Retrieved from https://doi.org/10.1108/ijrdm-12-2018-0275

Kambonde, A., & Rena, R. (2014). Foreign direct investment in the retail sector of Namibia: An analysis. Journal of Economics, 5(1), 27-35. Retrieved from https://doi.org/10.1080/09765239.2014.11884981

Kulish, D. (2023). Modelling the impact of the external environment on the foreign economic activity of EU enterprises. Modelling the development of the economic systems, 2, 96-102. Retrieved from https://doi.org/10.31891/mdes/2023?8?13

Eurostat. (2023). The European Commission. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database.

World development indicators (2023). Data bank | The World Bank. Retrieved from https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators.

Bates, D. (2023). Lmer for SAS PROC MIXED Users. The Comprehensive R Archive Network. Retrieved from https://cran.r-project.org/web/packages/SASmixed/vignettes/Usinglmer.pdf.

Fitting mixed-effects linear models with lme4. (2023). arXiv.org. Retrieved from https://arxiv.org/abs/1406.5823.

Getting Started with Fixed/Random Effects Models with R. (2023). Retrieved from https://rstudio-pubs-static.s3.amazonaws.com/372492_3e05f38dd3f248e89cdedd317d603b9a.html

Завантаження

Опубліковано

2024-04-02

Номер

Розділ

Розділ V. ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Як цитувати

[1]
2024. МОДЕЛЮВАННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МІЖ РОЗВИТКОМ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ ТА ЕКОНОМІЧНИМИ ПОКАЗНИКАМИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 1, 37 (Квіт 2024), 124–134. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-124-134.