ІНСТРУМЕНТИ ПРИЙНЯТТЯ СТРАТЕГІЧНИХ РІШЕНЬ В УПРАВЛІННІ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-111-118

Ключові слова:

стратегічне управління витратами, інструменти прийняття стратегічних рішень, ланцюг створення вартості, калькулювання життєвого циклу продукції, драйвери (чинники) витрат, бенчмаркінгу витрат.

Анотація

Облік витрат у традиційній формі спрямований на визначення витрат, що виникають на постійній основі у зв'язку з операційною діяльністю. Концепцією, яка підтримує процес прийняття рішень у довгостроковій перспективі, є стратегічне управління витратами. Мета статті – ідентифікувати інструменти прийняття стратегічних рішень в управлінні витратами, зорієнтованих на корпоративну стратегію підприємства.

Встановлено, що стратегічне управління витратами – це процес прийняття рішень щодо конкретних драйверів витрат у контексті стратегії розвитку компанії та ланцюга створення вартості. Підприємство повинно оцінювати свій ланцюг вартості у порівнянні з аналогічними ланцюгами конкурентів. В статті представлена методика такого оцінювання.

Доведено, що стратегічне управління базується на таких припущеннях: зв’язок із ланцюгом створення вартості, стратегічне позиціонування підприємства, аналіз драйверів витрат, клієнт – це відправна точка для прийняття рішень і провадження діяльності, наслідком чого є прийняття ринкової ціни як основи для планування витрат і процесу розробки продукту, впровадження управління витратами на ранніх етапах життєвого циклу продукту, оскільки величина витрат значною мірою визначається особливостями продукту, визначеними на етапі його проектування та розробки. Ключовим елементом цілеспрямованого аналізування є оцінка витрат з точки зору впливу конкретних чинників (драйверів). Стратегічні драйвери витрат визначаються з урахуванням реалізації стратегії розвитку та її зв’язку з ланцюгом створення вартості. Виокремлюють їх два основних типи: структурні чинники витрат і драйвери витрат на впровадження.

Обґрунтовано, що стратегічне управління витратами передбачає використання калькулювання життєвого циклу продукції. Залежно від фаз життєвого циклу продукту використовують різноманітні методи управління на основі базових моделей: «ABC-Costing», «Target-Costing». Стратегічне позиціонування компанії з точки зору понесених витрат повинно здійснюватися за допомогою бенчмаркінгу витрат, який направлений на порівняня витрат, понесених компанією та її конкурентами. Предметом порівнянь є витрати на процеси, що дозволяють досягти конкурентної переваги.

Посилання

Johnson H.Th. Kaplan R.S. (1987). The Rise and Fall of Management Accounting. Management Accounting. Jan. P. 22-30.

Hryn V.P. Determinanty ta prychyny neobkhidnosti rozvytku oblikovoho zabezpechennia stratehichnoho upravlinnia. [Determinants and reasons for the need to develop accounting support for strategic management]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky. Vypusk 34. 2019. S.139-144.

Modena Y. (ed.). (2000). Japanese Cost Management, Imperial College Press, London.

Derbeck E.J. Van. Principles of Cost Accounting, South-Western Cengage Learning, Mason 2013.

Porter M.E. (1985). Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Perfomance. Mc Graw-Hill.New York 1985.

Shank J.K. (1989). Strategic Cost Management. New Wine or just New Bottles? Journal of Management Accounting Research. No. 1.

Shank J.K., Govindarajan V. (1993). Strategic Cost Management. The New Tool for Competitive Advantage. The Free Press. New York 1993.

Brokemper A. (1998). Strategieorientiertes Kostenemagenement. Controlling. No. 5.

Morse W.J., Davis J.R., Hartgraves A.L.(2003). Management Accounting. A Strategic Approach, South-Western. Thomson Learning. London. 2003.

Riley D. (1987). Competitive Cost Based Investment Strategies for Industrial Companies [w:] Manufacturing Issues. Booz.Allen and Hamilton. New York 1987.

Bilousova I. Metody obliku vyrobnychykh vytrat i kalkuliuvannia sobivartosti produktsii.[ Methods of accounting for production costs and calculating the cost of production]. Bukhhalterskyi oblik i audyt. 2006. № 9. S. 3-511.

Pravdiuk N.L., Lepetan I.M., Burko K.V. Taktychnyi ta stratehichnyi menedzhment pidpryiemstv: oblikovyi aspect. [Tactical and strategic management of enterprises: accounting aspect]. Monohrafiia. Vinnytsia. 2020. 448 s.

Завантаження

Опубліковано

2024-04-02

Як цитувати

[1]
2024. ІНСТРУМЕНТИ ПРИЙНЯТТЯ СТРАТЕГІЧНИХ РІШЕНЬ В УПРАВЛІННІ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВА. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 1, 37 (Квіт 2024), 111–118. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-111-118.