ЛОГІСТИКА ДИСТРИБУЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-02-113-123Ключові слова:
стратегія дистрибуції, канали збуту, варіанти постачання, канали збуту методи управління запасами, стандарт обслуговуванняАнотація
Впізнаваність і престиж компанії, що займається логістикою дистрибуції, значно підвищують ефективність підприємницької діяльності виробничих підприємств. Мета статті полягає в узагальненні й уточненні окремих теоретико-прикладних аспектів дистрибуції, каналів дистрибуції, їх координації, задоволенні потреб клієнтів та ідентифікації значення логістики дистрибуції для підвищення ефективності підприємницької діяльності.
Визначено, що логістика дистрибуції це процеси, які здійснюються для забезпечення ефективного руху готової продукції від виробника до споживача. Вона включає: транспортування товарів, складування, обробку матеріалів, пакування, страхування, контроль запасів, вибір місць для розміщення підприємств і складів, обробку замовлень, маркетингові прогнози та обслуговування клієнтів.
Встановлено, що стратегія бізнес-суб’єкта в системі дистрибуції представляє узагальнену систему концептуальних підходів, правил, взаємопов’язаних функцій, спрямованих на оптимальний розподіл товарних потоків між каналами і ланками просування товарів й ефективну реалізацію товарних ресурсів. Компанії можуть використовувати одну з чотирьох стратегій дистрибуції: прямого продажу, інтенсивну, селективну та ексклюзивну.
Доведено, що ефективні канали дистрибуції створюються тоді, коли жодна інша група підприємств не забезпечує вищого прибутку або нижчих витрат у розрахунку на одиницю продукції, чи вищого рівня задоволення споживачів. Модифікації у структурі каналів дистрибуції відбуваються у трьох можливих напрямах - аутсорсингу, відтермінуванні та ситуаційних дій. У системі фізичної дистрибуції можливі такі варіанти постачання: система крос-докінгу, маршрут молочника та система доданої вартості .
Обґрунтовано, що клієнт разом із продуктом отримує певний стандарт обслуговування. Система обслуговування клієнта включає елементи логістики (доступ до товарів), маркетингу (задоволення потреб) та фінансів (умови і форми оплати).
З метою забезпечення постійної наявності продукції та мінімізації операційних витрат підприємства повинні раціонально управляти запасами. Ними використовуються такі методи управління запасами: ABC, XYZ або їх комбінація, модель оптимальної кількості замовлення - EOQ, моделі контролю запасів, системи планування потреб у матеріалах - MRP, систему планування розподілу - DRP, систему «точно в зазначений час» - JIT. На вибір методу контролю запасів впливають такі чинники: асортиментна структура матеріалів, терміни виконання замовлення, періодичність постачання, способи зберігання та види потоків витрат матеріалів.
Посилання
Chukhrai N., Patora R. Innovatsii ta lohistyka tovariv.[ Innovations and logistics of goods]. Lviv NU «Lvivska politekhnika». 2001. 262 s.
Abt S. (2001). Logistyka w teorii i praktyce, Poznań. Р. 38.
Kotler, P. (1999). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control. 9th Edition, Prentice Hall College Inc. Р. 536.
Moia osvita. Dystrybutsiia.[My education. Distribution]. http://moyaosvita.com.ua/marketing/ distribuci
Kolasińska-Morawska K.(2021). Logistyka dystrybucji podstawą budowy pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Przedsiębiorczość i Zarządzanie Wydawnictwo SAN. Tom XV. Zeszyt 5. Część III. S. 9–25.
Pulym O.V. Suchasni lohistychni pryiomy optymizatsii lantsiuhiv postavok. [Modern logistics methods of optimizing supply chains]. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. URL: http://ena.lp.edu.ua.
Perelik dystrybiutoriv Ukrainy abo komu daty prodavaty vash produkt.[ List of distributors in Ukraine or whom to sell your product to]. URL: https://koloro.ua/ua/blog/dizain/perechen-distribjutorov-ukrainy-ili-komu-dat
Koshelok H.V. Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku optovoi torhivli. Intelekt XXI. 2018. No. 1. P. 80-85 [in Ukrainian]. S. 81-82.
Optova torhivlia. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. [Wholesale trade. Official website of the State Statistics Service of Ukraine].URL: http://wvonyzaimaiut ww.ukrstat.gov.ua
Borshchevskyi V., Kuropas I., Mykyta O. Ekonomika viiny ta povoiennyi ekonomichnyi rozvytok Ukrainy: problemy, priorytety, zavdannia. Hromadskyi prostir.
04.2022. URL: https://www.prostir.ua/?news=ekonomika-vijny-tapovojennyj-ekonomichnyj rozvytok -ukrajiny-problemy-priorytety-zavdannya [in Ukrainian].
Lipych L. Multykanalni marketynhovi komunikatsii na pidpryiemstvakh rozdribnoi torhivli.[Multichannel marketing communications at retail enterprises].
Ekonomichnyi forum. 2023.№1. c. 106 -113. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-1-14
Roushton A., Croucher P., Baker P. (2011). The handbook of Logistics & Distribution Management, The Chartered Institute of Logistics and Transport UK, London, Philadelphia, New Delhi. Р. 13–15.
Christopher Martin.(1996). Strategy Distribution Management. Butterworth-Heinemann. London. 13.Christopher Martin. Strategy Distribution Management. Butterworth-Heinemann. London.
Coyle, J.J., Bardi, E.J. and Langley Jr., C.J. (2003) The Management of Business Logistic: A Supply Chain Perspective. 7th Edition, South-Western, Mason.Р.707.
Polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 9 «Zapasy». [Accounting regulation (standard) 9 "Inventories"]. [Tekst]. [zatverdzheno nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 20.10.1999 r. №246]. URL: www.rada.gov.ua.



