ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ЧИННИКІВ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ФОРМУВАННЯ ТОВАРНОГО АСОРТИМЕНТУ В РОЗДРІБНІЙ ТОРГІВЛІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-02-95-101Ключові слова:
товарний асортимент, викладка товарів, поведінка споживачів, ключові сигнали, евристичний підхідАнотація
У статті розглянуто роль психологічних чинніків, які впливають на формування товарного асортимент. Визначено суть концепції ключових сигналів та евристики в сприйнятті спожвачами товарного асортименту, досліджено ступінь організації товарної викладки. Описано приклади емпіричних досліджень зарубіжних науковців стосовновпливу ключових сигналів на сприйняття асортименту споживачами. Показано, що споживачі, сприйнятливі до акцій та спецпропозицій, схильні до більш аналітичної інформації, чутливіші до такого фактора, як розташування товарів один щодо одного, тоді як для раціональних покупців, які часто обробляють інформацію більш холістичним чином, важливіша колірна палітра.Запропоновано основні правила розміщення товарів на полицях магазину. Зроблено висновок про те, що при формуванні товарного асртименту в роздрібній торговій мережіварто враховувати такі чинники: покупець хоче організованої викладки; не давати покупцеві можливості автоматично відфільтровувати частину асортименту;покупці порівнюють в основному товари, розташовані поруч один з одним;домінує один евристичний підхід; ситуація здійснення покупки має значення.
Посилання
Abramovych I. A. Tovarnyi asortyment pidpryiemstva: sutnist ta umovy formuvannia. [Product range of the enterprise: essence and conditions of formation] URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/3.pdf [in Ukrainian].
Kyrychenko S. O., Polovynka K. I. (2021). Pryntsypy formuvannia asortymentnoi polityky [Principles of assortment policy formation Agrosvit]. Ahrosvit. № 1-2. URL:http://www.agrosvit.info/pdf/1-2_2021/11.pdf [in Ukrainian]. № 2., V. 2. 2021 [in Ukrainian].
Kostromin A.O. (2021). Osnovni aspekty upravlinnia tovarnym asortymentom biznes-orhanizatsii [ The main aspects of managing the product range of a business organization Young Scientist]. Molodyi vchenyi. № 1 (89 ) [in Ukrainian].
Lyshenko M.O., Mushtai V. A, Nechyporenko V.V.,.Shumkova O.V. (2021) Innovatsiino-metodychni ta naukovi osnovy z otsiniuvannia tovarnoho asortymentu v marketynhovomu menedzhmenti pidpryiemstva [Innovative-methodical and scientific bases for evaluating the product range in the marketing management of the enterprise]. Visnyk KhNAU im. V.V. Dokuchaieva. Seriia «Ekonomichni nauky». № 2., V. 2. [in Ukrainian].
Rudkivskyi O.A.Metodychni rekomendatsii shchodo samostiinoho vyvchennia kursu «Marketynhova lohistyka» Rudkivskyi O.A. [Methodological recommendations for independent study of the course "Marketing logistics"] URL: https://studfile.net/preview/10106041/ [in Ukrainian].
Troian A. V. (2014). Osoblyvosti asortymentnoi polityky pidpryiemstva v suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Peculiarities of the company's assortment policy in modern business conditions]. Efektyvna ekonomika. № 1. URL: http: http://www.economy.nayka.com.u [in Ukrainian].
Broniarczyk S. M., Hoyer W. D., and Mcаlister L. (1998), «Consumers’ perceptions of the assortment offered in a grocery category: The impact of item reduction», Journal of Marketing Research, 35, May, 166 – 175.
Boatwright P., Nunes J. C. (2001), «Reducing assortment: An attribute-based approach», Journal of Marketing, 65, 3, 50 – 63
Kahn B. E. Wansink B (2004), «The infl uence of assortment structure on perceived variety and consumption quantities», Journal of Consumer Research, 30, March, 519 – 533
Kahn B. E., Huffman S. (1998), «Variety for sale: Mass customization or mass confusion?», Journal of Retailing, 74, 4, 491 – 513
Sloot L. M., Peter C. Verhoef P. C., Franses Ph. H. (2005), «The impact of brand equity and the hedonic level of products on consumer stock-out reactions», Journal of Retailing, 81, 1, 15 – 3



