МАРКЕТИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-02-86-94Ключові слова:
економіка сталого розвитку, стратегія ефективності, стратегія згуртованості, стратегія обмеження, комплекс маркетингу «4C», комплекс маркетингу «SIVA».Анотація
Економіка сталого розвитку (EСР) орієнтується на екологічні, економічні та соціальні виміри суспільства майбутнього. Концептуальні засади (EСР): елімітування існуючої моделі розвитку, її замінена парадигмою сталого розвитку, необхідність особистих обмежень, використання технологій, що забезпечують довгострокове збереження сировини, підвищення якості життя людини, впровадження системи ринкової економіки з соціально-екологічними обмеженнями через використанням політико-правових інструментів, аналіз економічних процесів через використання міждисциплінарного підходу з урахуванням соціальних та екологічних залежностей.
Встановлено, що трансформація індустріального суспільства в стале вимагає використання підприємствами таких стратегій розвитку: стратегії ефективності (підвищення ефективності використання ресурсів);стратегії згуртованості (розробка продуктів, що відповідають вимогам сталого розвитку);стратегії обмеження (добровільне рішення людей змінювати своє життя, формуючи його відповідно до принципу внутрішньо та міжгенераційної справедливості). Стратегії ефективності та згуртованості, як правило, впроваджуються комерційними - соціально відповідальними підприємствами, стратегія обмеження - некомерційними.
Доведено, що універсальним інструментом імплементації підприємством усіх стратегій, є маркетинг, який зорієнтований на свідоме споживання, враховує точку зору споживача, виробника, суспільства та забезпечує отримання комплексних економічних, екологічних та соціально-культурних вигод.
Обґрунтовано, що через виснаження ресурсів Землі, швидко зростаючу кількість населення для реалізації ідей сталого розвитку комерційними підприємствами недостатньо використовувати лише стратегії ефективності та згуртованості. Нові комплекси маркетингу, зокрема, «4C» та «SIVA» - це інструменти, що орієнтуються на просування та реалізацію товару з користю для споживача. Поєднання високих витрат і низьких вигод можна запропонувати ентузіастам ідеї сталого розвитку. Однак ця група споживачів займає невелику нішу. Найкраще впроваджувати такі рішення, які забезпечують споживачам поєднання високих переваг і низьких витрат. Для цього доцільно використовувати нові комплекси маркетингу.
Посилання
Kovalenko A.O. Stan i perspektyvy realizatsii Tsilei staloho rozvytku v Ukraini.[ Status and prospects of implementation of Sustainable Development Goals in Ukraine]. Ekonomika pryrodokorystuvannia i stalyi rozvytok. Kyiv. 2018. № 1-2 (20–21). S. 11-14. [in Ukrainian].
Kutsenko, V.I., Garashchuk, O.V., Yevtushenko, H.I. (2017). Sotsial'nyy rozvytok u konteksti poperedzhennya tekhnohennykh y ekolohichnykh nebezpek [Social development in the context of technogenic and environmental hazards prevention]. Ekonomika pryrodokorystuvannya i okhorony dovkillya: zbirnyk naukovykh prats' [Economics of environmental management and protection of the environment: collection of scientific works]. [in Ukrainian].
Rogall H. (2010). Ekonomia zrównowazonego rozwoju. Teoria i praktyka, Poznań. Zysk i S-ka.
Verkhovna Rada of Ukraine (2015). Ukaz Prezydenta Ukrayiny «Pro rishennya Rady natsional'noyi bezpeky i oborony Ukrayiny» vid 6 travnya 2015 roku «Pro Stratehiyu natsional'noyi bezpeky Ukrayiny» № 287/2015 vid 26.05.2015 r. [Decree of the President of Ukraine «On the Decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine» of 6 May 2015 «On the National Security Strategy of Ukraine» No. 287/2015 dated 26.05.2015] Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/287/2015. [in Ukrainian].
Derzhstandart Ukrainy (DSTU 3294-95).S.2. Retrieved from: http:// www.ksv.biz.ua/ GOST/DSTY_ALL/DSTU1/dstu_3294-95.
Lipych L.H., Khilukha O.A., Kushnir M.A.(2022) Trend svidomoho spozhyvannia molodykh spozhyvachiv v konteksti sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemsva ta tsyrkuliarnoi ekonomiky. [The trend of conscious consumption among young consumers in the context of corporate social responsibility and the circular economy]. Economic, social and legal aspects of enterprise management. Context of the political and economic crisis @ Copyright by Monika Dobska, Ryszard Kamiński & Authors, Poznań. S.93-119.
Ottman J.A.(1994). Green marketing: challenges and opportunities for the new marketing age. Retrieved from: http://www.green- marketing.com.
Hopfenbeck W., Jasch C. (1995). Öko-Design. Verlag Moderne Industrie.
Hospodarskyi kodeks Ukrainy.[Economic Code of Ukraine] Retrieved from: https://zakon.rada. gov. ua/laws/ show/ 436-15. [in Ukrainian].
Coddington W.(1993). Environmental Marketing. Positive strategies for Reaching the Green Consumer. McGraw-Hill.
Hopfenbeck W.(1994). Umweltorientiertes Management und Marketing. Verl. Moderne Industrie.
Informatsiino analitychnyi portal «Resursy dlia maloho i serednoho biznesu». [Information and analytical portal "Resources for small and medium-sized businesses"] Retrieved from: https://www.uaassets.com.ua. [in Ukrainian].
Belz F.M., Peattie K.(2009). Sustainability Marketing. A Global Perspective. Willey. С. 273–283.
Lee Nancy R. , Kotler Ph.(2022). Success in Social Marketing. 100 Case Studies From Around the Globe. New York. Routledge. P. 402. DOI: https:/ /doi. org/ 10.4324/9781003272106.
Lauterborn, B. (1990).New marketing litany. Four P’s passé.
Borysenko, O.S.(2016). Teoretychni osnovy ta evoliutsiia rozvytku kompleksu marketynhu. [Theoretical basis and evolution of marketing complex development]. Eastern Europe: economy, business and management. No.14. Retrieved from: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/14_2018/24.pdf. [in Ukrainian].
Fomishyna, V.M., N.Ye. Fedorova. (2015). Transformatsiia skladovykh klasychnoho «kompleksu marketynhu pidpryiemstva» u suchasnyi «kompleks marketynhu spozhyvacha». [Transformation of the components of the classic “enterprise marketing complex” into a modern “consumer marketing complex.] Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, No.25. Retrieved from: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2015/25_2/50.pdf. [in Ukrainian].



