ОСОБЛИВОСТІ НЕМАТЕРІАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ОРГАНІЗАЦІЙ

Автор(и)

  • Vitalii Reikin Волинський національний університет імені Лесі Українки image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2022-04-79-85

Ключові слова:

нематеріальна мотивація, мотив, стимулювання, ірраціоналізм, організація.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню нематеріальної мотивації персоналу підприємства. Розглядаються методи нематеріальної мотивації у сучасних умовах. Водночас автор вважає матеріальну мотивацію обов'язковою, але недостатньою умовою розвитку підприємств та організацій. Наведено сутність понять "мотивація", "мотив" та "стимулювання" трудової діяльності. З погляду автора пріоритетним мотиватором варто вважати можливість досягнення успіху. З'ясовано умови для ефективної мотивації персоналу. Визначено основні мотиви праці та розкриті способи нематеріальної мотивації. Охарактеризовано процес «демотивації», наведено перелік демотиваційних чинників, що безпосередньо впливають на якість роботи персоналу. Розглянуто основні теоретико-методологічні засади мотивації персоналу на підприємстві. Зазначено внесок теорії емоційної мотивації як різновиду поведінкової економіки, що не базується на раціональній парадигмі дослідження. Акцентовано на пріоритетній ролі нематеріальної мотивації та особливостях її застосування у діяльності підприємств та організацій. Визначено основні види та інструментарій нематеріальної мотивації персоналу в умовах сьогодення. Виявлено відмінності між матеріальною та нематеріальною мотивацією. Наведено рекомендації щодо формування системи мотивації персоналу на підприємстві. Означено, що практика мотивації персоналу сучасних організацій – комплексний феномен та складно ієрархічно організований. Доведено, що у кожній ситуації необхідно застосовувати індивідуальний підхід; водночас мотивація розвитку сучасного персоналу має бути системною, послідовною та всебічною. При цьому важлива наявність справедливої ​​та логічно побудованої системи для кожної організації. Система мотивування повинна охоплювати всі ієрархічні рівні для різних посад, мати єдині принципи побудови, підтримуючи стратегію і цілі організації.

Посилання

Buhutskyi О. А. (2007) Faktory rozvytku motyvatsii pratsi [Factors of work motivation development]. Ekonomika APK [Economy of agro-industrial complex]. № 7. P. 25-31 [in Ukrainian].

Vekhi ekonomicheskoi mysli [Landmarks of economic thought]. (1999). Teoriya firmy [Theory of the firm]. St. Petersburg: Ekonomicheskaya shkola. Vol. 2. 534 p. [in Russian].

Goleman D. (2018) Emitsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Кyiv: Vivat. 512 p. [in Ukrainian]

Mescon M., Albert M., Khedouri F. (2019) Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of Management]. Мoscow : «I.D. Williams». 672 p. [in Russian].

Doshi N., McGregor L. (2017) Zaryazhennyye na rezul'tat. Kul'tura vysokoy effektivnosti na praktike [Charged for results. A high performance culture in practice]. Мoscow : Mann, Ivanov & Ferber. [in Russian]

Deckers L. (2007) Motivatsiya: teoriya i praktika [Motivation: theory and practice]. Мoscow: GrossMediа. 640 p. [in Russian].

Cooper С. (2018) Khoroshiy plokhoy boss: Naiboleye rasprostranonnyye oshibki i zabluzhdeniya top-menedzherov [The Good Bad Boss: The Most Common Mistakes and Misconceptions Top Managers Make]. Мoscow: Alpina Publisher. 349 p. [in Russian].

Pink D. (2016) Draiv. Dyvovyzhna pravda pro te, shcho nas motyvuie [Drive. Surprising truth about what motivates us]. Kharkiv: КSD. 208 p. [in Ukrainian]

Thaler R. (2018) Povedinkova ekonomika. Chomu liudy diiutʹ irratsionalʹno i yak otrymaty z tsʹoho vyhodu [Behavioral economics. Why people act irrationally and how to benefit from it]. Кyiv: Nash format. 464 p. [in Ukrainian].

Thaler R., Sunstein K. Nudge. (2017) Arkhitektura vybora [Architecture of choice]. Мoscow : Mann, Ivanov & Ferber. 240 p. [in Russian].

Hsieh T. (2019) Dostavlyaya schast'ye. Ot nulya do milliarda: istoriya sozdaniya vydayushcheysya kompanii iz pervykh ruk [Delivering happiness. From Zero to Billion: A First-hand Story of a Great Company]. Мoscow : Mann, Ivanov & Ferber. 336 p. [in Russian].

Elton Mayo: teoretik i praktik upravlieniya [Elton Mayo: theorist and practitioner of management] (2012). Мoscow: INFRA-M ИНФРА-М. 111 p. [in Russian].

Hidi S., Harackiewicz J. M. (2013) Motivating the corporatelly unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research. № 70. 151-179 p. [in English].

Laloux, F. (2014) Reinventing Organizations: A Guide to Creating Organizations Inspired by the Next Stage of Human Consciousness. Brussels: Nelson Parker. 379 p. [in English].

Kahneman D., Tversky A. (1979) Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica. Vol. 47. № 2. P. 263-291. DOI: 10.2307 / 1914185 [in English].

Maslow A. Hierarchy of Needs for Motivation. URL: https://www.communicationtheory.org/maslows-hierarchy-of-needs [in English].

McClelland D. C. (1953) The Achievement Motive. Appleton-Century-Crofts, New York. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/11144-000 [in English].

Reikin V., Voitovych S., Danyliuk T., Dedeliuk K., Lorvi I. (2021) Neuromarketing as Interdisciplinary Area: Theoretical and Methodological Analysis. Studies of Applied Economics. Volume 39-6. July. P. 51-64. DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v39i6.5164. [in English].

Herzberg F., Mausner В., Snyderman B. (1959) The Motivation to Work. N.Y : John Wiley. 157 р. [in English].

Завантаження

Опубліковано

2023-02-06

Як цитувати

[1]
2023. ОСОБЛИВОСТІ НЕМАТЕРІАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ОРГАНІЗАЦІЙ. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 4, 32 (Лют 2023), 79–85. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2022-04-79-85.