Глобальні чинники трансформації та конкурентоспроможності національних систем вищої освіти у XXI ст.

Автор(и)

  • Olha Hrynkevych Львівський національний університет імені Івана Франка image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2017-03-13-20

Ключові слова:

вища освіта, трансформація, конкурентоспроможність, глобальні чинники, можливості, загрози

Анотація

У статті здійснено аналіз можливостей і загроз для розвитку національних систем вищої освіти. Визначено чинники, які мають глобальний характер впливу на трансформацію й конкурентоспроможність систем вищої освіти у XXI ст.
На основі системного підходу, аналізу міжнародних документів програмного, аналітичного та статистичного характеру, методів емпіричного дослідження систематизовано комплекс демографічних, соціально-економічних і технологічних чинників конкурентоспроможності систем вищої освіти. Глобальний вплив демографічних чинників виявляється в скороченні частки молоді в країнах Європи, у тому числі Україні, структурних зрушеннях у віковому розподілі населення на користь осіб старшого віку, а відтак – зменшенні попиту на освітні продукти серед населення традиційного «студентського» віку. Соціально-економічні чинники пов’язані з асиметрією показників якості людського розвитку та активними процесами різних форм міграції, глобальною конкуренцією за талановитих студентів і дослідників. Технологічні чинники з ознаками четвертої промислової революції зумовлюють диверсифікацію методів викладання й навчання, зростання кількості on-line освітніх продуктів, розвиток різних видів неформальної освіти і, як наслідок, – демократизацію вищої освіти.
Оригінальність дослідження пов’язана з обґрунтуванням теоретичних гіпотез щодо основних тенденцій та чинників розвитку вищої освіти за допомогою емпіричного аналізу й широкого спектра даних статистичного, соціологічного та експертного характеру. За результатами емпіричного аналізу розвитку вищої освіти визначено можливості й загрози зовнішнього та внутрішнього середовищ її функціонування. Результати аналізу
дають змогу ідентифікувати конкурентні переваги системи вищої освіти і її інститутів на національному рівні, визначити їхні сильні та слабкі сторони, а отже, удосконалити процеси розробки стратегій управління конкурентоспроможністю в умовах розвитку глобального освітнього простору.

Завантаження

Опубліковано

2017-10-10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ ІІ. ЕКОНОМІКА Й УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ

Як цитувати

[1]
2017. Глобальні чинники трансформації та конкурентоспроможності національних систем вищої освіти у XXI ст. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 3, 11 (Жов 2017), 13–20. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2017-03-13-20.