Концептуальні засади використання системи збалансованих показників як джерела підвищення ефективності міжнародних вантажних перевезень
DOI:
https://doi.org/10.29038/2411-4014-2018-01-63-69Ключові слова:
міжнародні вантажні перевезення, збалансована система показників, ефективність, автотранспортне підприємство, стратегічні цілі, алгоритм.Анотація
У статті сформовано концептуальні засади використання системи збалансованих показників як джерела підвищення ефективності міжнародних вантажних перевезень у роботі вітчизняних автотранспортних підприємств. Методологія ґрунтується на використанні теорії систем, методу комплексного підходу, теорії діяльності. Розглянуто вихідну концепцію використання системи збалансованих показників, розроблену Р. Капланом та Д. Нортоном, охарактеризовано зміст проекцій «фінанси», «клієнти», «навчання й кар’єрне зростання (персонал)», «внутрішні бізнес-процеси» в контексті управління автотранспортним підприємством, що здійснює міжнародні вантажні перевезення. Ґрунтуючись на характеристиці змісту проекцій, відзначено, що для вітчизняних автотранспортних підприємств потрібен персонал (рівень навчання й розвитку), який надає якісні послуги з організації міжнародних вантажних перевезень (рівень внутрішніх бізнес-процесів), тоді клієнт буде задоволений (рівень перспектив розвитку клієнтів), і автотранспортне підприємство досягне стратегічних фінансових цілей (рівень фінансових перспектив). Акцентовано на продуктивності персоналу, його задоволеності. Сформовано причинно-наслідковий ланцюг стратегічних цілей автотранспортних підприємств для підвищення ефективності міжнародних вантажних перевезень. Ключовою стратегічною метою визначено зростання вартості бізнесу (або посилення позиції на ринку), проведено деталізацію цілей фінансової діяльності підприємства, організації роботи з клієнтами, побудови внутрішніх бізнес-процесів і роботи з персоналом. Визначено логіку розробки заходів щодо впровадження ЗСП у роботу автотранспортних підприємств, що передбачає установлення бачення розвитку компанії; визначення стратегічних цілей, оцінних показників, їхніх цільових значень та способів розрахунку; формування причинно-наслідкових ланцюгів стратегічних цілей; їх каскадування; розробку плану стратегічних заходів та заходів підтримки, оновлення й розвитку ЗСП. Представлено алгоритм реалізації управління автотранспортним підприємством, що працює у сфері міжнародних вантажних перевезень, на основі системи збалансованих показників, який складається з таких етапів, як розробка показників, виявлення причинного зв’язку, розробка ієрархії карт показників, установлення взаємозв’язків із мотивацією персоналу, підготовка інфраструктури інформаційних технологій, отримання й урахування зворотного зв’язку.



