ЗБУТОВА ПОЛІТИКА В МІЖНАРОДНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ З УРАХУВАННЯМ ЕТИЧНИХ ПРИНЦИПІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-218-226Ключові слова:
збутова політика, міжнародна діяльність, етичні принципи, корпоративна етика, партнерські відносини, соціальна відповідальність, адаптація збуту.Анотація
Вступ. У сучасних умовах глобалізації збутова політика є ключовим фактором успіху компаній на міжнародних ринках. Водночас етичні принципи стають важливою складовою, яка підтримує довіру споживачів і формує позитивний імідж бренду. Врахування етики у збутовій політиці сприяє сталому розвитку бізнесу, уникненню конфліктів і формуванню відповідальної корпоративної культури.
Мета. Мета статті – дослідити особливості формування та реалізації збутової політики у міжнародній діяльності з урахуванням етичних принципів, визначити вплив етики бізнесу на збутову політику та запропонувати рекомендації для інтеграції етичних принципів у збутову політику підприємства.
Методи. Для дослідження збутової політики в міжнародній діяльності з урахуванням етичних принципів було застосовано комплекс методів, зокрема аналіз наукової літератури для вивчення теоретичних основ, порівняльний аналіз практик міжнародних компаній, а також інтерпретація отриманих результатів для формулювання висновків і рекомендацій.
Результати. У статті розглянуто особливості формування збутової політики в міжнародній діяльності з урахуванням етичних принципів, обґрунтовано її важливість для підтримання репутації підприємств та формування довіри з боку партнерів і споживачів. Досліджено, як дотримання чесності, прозорості та відповідальності сприяє зміцненню партнерських відносин, мінімізації ризиків корупційних та недобросовісних практик, а також адаптації збутової політики до специфіки міжнародних ринків з урахуванням культурних, правових і соціальних особливостей. Проаналізовано, що ці фактори є ключовими для розширення експортних можливостей та стабільного розвитку підприємств. Запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення ефективності збутової політики через навчання персоналу, моніторинг діяльності партнерів і прозору звітність, що сприятиме сталому розвитку та підвищенню конкурентоспроможності підприємств на міжнародних ринках.
Висновки. Збутова політика в міжнародній діяльності значною мірою впливає на успішність компаній на глобальних ринках, а врахування етичних принципів є необхідною умовою формування довіри споживачів і партнерів. Етика бізнесу допомагає уникати конфліктів, підвищує імідж бренду і сприяє сталому розвитку підприємств. Аналіз практик показав, що інтеграція етичних норм у збутову політику підвищує її ефективність та соціальну відповідальність компаній. Впровадження етичних норм сприяє розвитку корпоративної культури та довгостроковій конкурентоспроможності українських компаній на міжнародній арені.
Посилання
1. Byelyavtsev, M. I., Savchenko, T. H. (2019). Mizhnarodnyy marketynh. [International Marketing]. KNEU, 2019. 472 s. [In Ukrainian].
2. Zozulʹov, O. V. Etyka marketynhovoyi diyalʹnosti. [Ethics of marketing activity]. Marketynh i menedzhment innovatsiy. 2022. № 3. S. 85–91. [In Ukrainian].
3. Karpova, T. O., Nazarchuk, T. V. Formuvannya zbutovoyi polityky pidpryyemstva v umovakh mizhnarodnykh rynkiv. [Formation of the company's sales policy in the conditions of international markets]. Ekonomika ta upravlinnya. 2023. № 2. S. 145–150. [In Ukrainian].
4. Lypchuk, V. A. Mizhnarodnyy biznes: teoriya i praktyka. [International Business: Theory and Practice]. K.: Tsentr uchbovoyi literatury, 2021. 390 s. [In Ukrainian]
5. Savchenko V. F. Etyka biznesu. [Business Ethics]. K.: Znannya, 2022. 278 s. [In Ukrainian].
6. Daft, Richard L. (2021). Management. Pearson Education. 848 с. [USA].
7. Evans, Joel R.; Berman, Barry. (2009). Marketing: Marketing in the 21st Century. New York: Routledge. 898 с. [USA].
8. Ferrell, O. C.; Hartline, M.; Hochstein, B. (2021). Marketing Strategy. Pearson Education. 576 с. [USA].
9. Hill, John. (2020). International Business: Managing Globalization. Elsevier. 370 с. [USA].
10. Kotler, P., Heskett, J. (2021). Marketing Ethics in Global Markets. New York: Routledge. 312 p. [USA].



