КОРПОРАТИВНА ЦИФРОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЕТИЧНИЙ ОРІЄНТИР ЦИФРОВІЗАЦІЇ МЕДІА ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-155-163

Ключові слова:

концепція цифрової корпоративної відповідальності, корпоративна соціальна відповідальність, медіа підприємства, цифрове управління, цифрова прозорість, цифрове розширення, цифровий капітал, цифрове включення, створення медіапродукту, володіння авторським правом, збору та обробкою даних, рівності доступу до інформації, можливість брати участь у дискусії.

Анотація

Вступ. Цифрові зміни приносять чимало переваг, але водночас породжують складні етичні та соціальні дилеми, особливо у сфері економіки. У зв’язку з цим компанії мають розробляти власні стандарти та регулятивні підходи до управління цифровими технологіями й обробкою даних. У цьому контексті особливу роль відіграє концепція цифрової корпоративної відповідальності, яка є сучасним продовженням і конкретизацією ідей корпоративної соціальної відповідальності (CSR), адаптованих до цифрової доби.

Мета. Враховуючи специфіку медіаіндустрії розглянути загальну концепцію CDR та проаналізувати доцільність її  впровадження в ЗМІ.

Методи. В  статті використано методи аналізу й синтезу наукової літератури, систематизації та теоретичного узагальнення.

 Результати. Встановлено, що цифрова корпоративна відповідальність у медіа означає незалежне рішення медіаорганізації (медіапідприємств та цифрових платформ) щодо відповідального підходу до впровадження та використання оцифрування та клієнтів на кожному етапі виробництва та розповсюдження медіаконтенту на основі прийнятих принципів, цінностей та норм, спрямованих на заповнення правових прогалин, захист усіх зацікавлених сторін та задоволення очікувань, які покладає на них суспільство. Концепція CDR охоплює такі сфери відповідальності: цифрове управління, цифрова прозорість, цифрове розширення можливостей, цифровий капітал, цифрове включення. Доведено, що залучення медіа користувачів до створення нових продуктів і переоцінки існуючих, автоматизація,  використання ШІ для планування завдань, аналізу даних і створення комунікаційних матеріалів призвели до стирання  меж між продуктом і послугою, інформацією та рекламою, творцем медіапродукту та його споживачем, що  спонукає до появи специфічних етичних та соціальних проблем. Основні сфери їх появи в економічному контексті стосуються: створення медіапродукту та володіння авторським правом, збору та обробки даних, рівності доступу до інформації та можливості брати участь у дискусії. Обґрунтована, що через неспроможність швидкого законодавчого регулювання процесу  цифровізації в медіа та дилем, що виникають,  медіа підприємствам необхідно впроваджувати  концепцію CDR, яка формує пропагує відповідальне формування організаційної культури.

Висновок. Дедалі частіше артикулюються суспільні очікування щодо відповідального підходу до процесу цифровізації в ЗМІ. Позитивна відповідь на них зміцнить довіру до компаній, які їх впроваджують.

 

Посилання

1.European Commission (2020). Shaping Europe’s Digital Future. URL: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/communication-shaping-europes digital-future-feb2020_en_4.pdf. DOI: 10.2759/091014. [In English].

2.European Commission (2021). Cyfrowy kompas na 2030 r. Europejska droga w cyfrowej dekadzie. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/pl/ TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118. [In English].

3. Cooper T., Siu J., Wei K. (2015). Corporate Digital Responsibility: Doing Well by Doing Good. Accenture. URL: https://www.accenture.com/_ acnmedia/Accenture/Conversion-Assets/Outlook/Documents/2/Accenture-Corporate-Digital-Responsibility-Web-PDF-V2.pdf. [In English].

4.Lobschat L., Mueller B., Eggers F. (2021). Corporate Digital Responsibility. «Journal of Business Research». 122 (January). Р. 875-888. [In English].

5.Driesens T. (2017). The Rise of Corporate Digital Responsibility. URL: https://www.i-cio.com/management/best-practice/item/the-rise-of-corporate-digita-responsibility. [In English].

6.Thorun C., Kettner S.E., Merck J. (2018). Ethik in der Digitalisierung: Der Bedarf für eine Corporate Digital Responsibility. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, Abteilung Wirtschafts- und Sozialpolitik (WISO direkt, 17/2018). URL: http://library.fes.de/pdf- files/wiso/ 14691.pdf. [In English].

7.Modliński A. (2019). .URL: https://topcdr.pl/2019/12/16/raport-cyfrowa-odpowiedzialnosc-biznesu/ [In English].

8. Demchyshak, N., Hlutkovskyi, M. (2020). Rozvytok tsyfrovoi ekonomiky v ukraini: kontseptualni osnovy, priorytety ta rol innovatsii.[ Rozwój gospodarki cyfrowej na Ukrainie: podstawy koncepcyjne, priorytety i rola innowacji] Innovatsiina ekonomika №(5 - 6), 43-48. URL: https://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/627/0. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2020.5-6.6. [in Ukrainian].

9.Zhuk O. D. (2021). Tsyfrova vidpovidalnist: ekonomichnyi aspekt zabezpechennia informatsiinoi bezpeky. [Odpowiedzialność cyfrowa: ekonomiczny aspekt zapewnienia bezpieczeństwa informacji].Natsionalnyi universytet Lvivska politekhnika. S.94. [in Ukrainian].

10.Wade M. (2020). Corporate Responsibility in the Digital Era. URL: https://sloanreview.mit.edu/article/corporate-responsibility-in-the-digital-era/. [In English].

11.Soczyński S. Corporate digital responsibility w przedsiębiorstwach medialnych.URL: Soczynski_Zarzadzanie-Mediami_9-4_2021.pdf. [In English].

12.Grigore G., Molesworth M., Watkins R. (2017). New Corporate Responsibilities in the Digital Economy. W: A. Theofilou, G. Grigore, A. Stancu (red.). Corporate Social Responsibility in the Post-Financial Crisis Era. Cham: Springer International Publishing, s. 41-62. DOI: 10.1007/978-3-319-40096-9_3. [In English].

13.Chace C. (2020). The Impact of AI on Journalism. URL: https://www.forbes.com/ sites/calumchace/2020/08/24/the-impact-of-ai-on-journalism/?sh=1c8fac4c2c46. [In English].

Завантаження

Опубліковано

2025-07-21

Номер

Розділ

Розділ V. ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Як цитувати

[1]
2025. КОРПОРАТИВНА ЦИФРОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЕТИЧНИЙ ОРІЄНТИР ЦИФРОВІЗАЦІЇ МЕДІА ПІДПРИЄМСТВ. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2, 42 (Лип 2025), 155–163. DOI:https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-155-163.