ФІНАНСОВИЙ СУВЕРЕНІТЕТ СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-72-81Ключові слова:
судова влада, фінансовий суверенітет, адаптивні механізми, воєнний стан, бюджетування, резервний фонд, судова реформа.Анотація
Вступ. Критичний рівень недофінансування, непрогнозованість надходжень судового збору та дисбаланс у структурі видатків створюють системні загрози для функціонування судової влади, особливо в умовах зростаючих потреб, пов’язаних з воєнним станом.
Мета статті – розробка методології формування адаптивних механізмів фінансування судової влади України для забезпечення її фінансового суверенітету в умовах воєнного стану.
Методи. У статті застосовано системний підхід для розгляду фінансування судової влади як цілісної системи взаємопов’язаних елементів, структурно-функціональний аналіз для дослідження інституційних механізмів формування бюджету, аксіологічний підхід для обґрунтування значимості фінансового суверенітету, логічний метод для побудови структури дослідження, послідовного викладу матеріалу, формулювання висновків та рекомендацій, а також використано загальні методи наукового пізнання: аналіз і синтез, індукція і дедукція, абстрагування, узагальнення та конкретизація.
Результати. Розроблено трирівневу систему фінансового забезпечення судової влади: базове фінансування (не менше 0,5% ВВП), програмно-цільове фінансування та резервний фонд судової системи. Сформовано систему критеріїв оцінки фінансових потреб судів з коефіцієнтами складності справ, територіальної специфіки та безпекових загроз. Запропоновано механізм інституційного посилення ролі Вищої ради правосуддя в бюджетному процесі шляхом створення Бюджетної комісії, на яку покладаються функції щодо збору та аналізу інформації про потреби судів, розробки методології розрахунку потреб, формування бюджетних запитів, представлення консолідованої бюджетної пропозиції, а також надання публічної інформації про щоквартальний моніторинг виконання бюджету, розпорядчих документів стосовно швидкого реагування на зміни потреб, публічної звітності про використання коштів.
Висновки. Запропоновані методологічні підходи створюють основу для формування стійкої та адаптивної системи фінансування судової влади, спроможної забезпечити її незалежність та ефективність навіть в умовах надзвичайних ситуацій. Результати мають практичне значення для судової реформи та післявоєнної відбудови системи правосуддя в Україні.
Посилання
1. Skilbeck, R. (2008). Funding Justice: The Price of War Crimes Trials. Human Rights Brief, 15(3), 6-10. Retrieved from https://digitalcommons.wcl.american.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1028&context=hrbrief.
2. Viapiana, F. (2019). Funding the Judiciary: How Budgeting System Shapes Justice. A Comparative Analysis of Three Case Studies. International Journal for Court Administration, 10(1), 23-33. https://doi.org/10.18352/ijca.295.
3. Kudriashov, V. P. (2024). Resursne zabezpechennia finansuvannia derzhavnoho biudzhetu [Resource provision of state budget financing]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 11, 7-30. https://doi.org/10.33763/finukr2024.11.007 [in Ukrainian].
4. Ustynova, I., & Biliavska, V. (2024). Osoblyvosti funktsionuvannia finansovoi systemy Ukrainy ta upravlinnia aktyvamy v umovakh viiskovoi ahresii [Peculiarities of functioning of the financial system of Ukraine and asset management in the conditions of military aggression]. Yurydychnyi visnyk «Povitriane i kosmichne pravo» – Legal Bulletin “Air and Space Law”, 3(72), 123-128. https://doi.org/10.18372/2307-9061.72.19070 [in Ukrainian].
5. Krupoderia, D. O. (2022). Pravo suddi na nalezhnyi riven finansovoho zabezpechennia yoho diialnosti [The right of a judge to an appropriate level of financial support for his activities]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna – Scientific notes of Lviv University of Business and Law. Economic series. Legal series, 35, 217-223. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7795874 [in Ukrainian].
6. Lopushynskyi, T. A. (2020). Osoblyvosti uchasti DSA u finansovomu zabezpechenni umov dlia povnoho i nezalezhnoho zdiisnennia pravosuddia [Features of SJA participation in financial provision of conditions for full and independent administration of justice]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific notes of Lviv University of Business and Law, 25, 153-158. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.4435006 [in Ukrainian].
7. Ustynova, I. P. (2023). Okremi pytannia finansuvannia suddiv [Separate issues of financing judges]. Yurydychnyi visnyk – Legal Bulletin, 1(66), 91-96. https://doi.org/10.18372/2307-9061.66.17422 [in Ukrainian].
8. Shcherbliuk, O. V. (2021). Orhanizatsiini osnovy sudoustroiu v Ukraini [Organizational foundations of the judicial system in Ukraine]. Candidate’s thesis. Kyiv: Research Institute of Public Law [in Ukrainian].
9. Zahoruiko, N. S. (2021). Finansove zabezpechennia diialnosti mistsevykh sudiv [Financial support for the activities of local courts]. Metodolohichni problemy finansovoi teorii ta praktyky – Methodological problems of financial theory and practice, 6, 86-88 [in Ukrainian].
10. Gasanov, S., Ivashchenko, O., Bartosh, S., Klymenko, K., & Ukhnal, N. Transformation of the budget system of Ukraine in the face of extraordinary challenges and threats. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2024. Vol. 1(54). P. 84-101. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.54.2024.4261.
11. Klymenko, K. V., Ukhnal, N. M., & Shaldenko, Ye. M. (2024). Orhanizatsiino-finansove zabezpechennia sudovoi systemy Ukrainy v umovakh yevropeiskoi ekonomichno-bezpekovoi intehratsii [Organizational and financial support of the judicial system of Ukraine in the conditions of European economic and security integration]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 4, 47-56. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.4.47 [in Ukrainian].
12. Kondratova I., Korotenko T. Towards Modern Challenges in Financing the Judiciary: Between Independence and Autonomy. Access to Justice in Eastern Europe. 2020. Vol. 2/3 (7). P. 134-147. URL: https://doi.org/10.33327/AJEE-18-3.2-3-a000030.
13. Kravchuk, H. A. (2011). Pravovi osnovy finansuvannia sudovoi vlady v Ukraini [Legal basis for financing the judiciary in Ukraine]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
14. Ladychenko V., Bryhinets O., Uliutina O., Pankova L., Gulac O. Features of regulatory regulation of state financing of maintenance of jury trial in Ukraine. Revista Juridica Portucalense. 2022. No. 32. Р. 300-319. URL: https://doi.org/10.34625/issn.2183-2705(32)2022.ic-13.
15. Van Dijk, F., & Vos, G. (2018). A Method for Assessment of the Independence and Accountability of the Judiciary. International Journal for Court Administration, 9(3), 1-21. https://doi.org/10.18352/ijca.276.
16. Voermans, W. (2007). Judicial transparency furthering public accountability for new judiciaries. Utrecht Law Review, 3(1), 148-159. Retrieved from https://utrechtlawreview.org/articles/42/files/submission/proof/42-1-42-1-10-20101001.pdf
17. Pro dzherela finansuvannia orhaniv derzhavnoi vlady: Zakon Ukrainy vid 30.06.1999 № 783-XIV [On sources of financing of state authorities: Law of Ukraine dated 30.06.1999 No. 783-XIV]. (1999). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/783-14 [in Ukrainian].
18. Tinovyi zvit do rozdilu 23 «Pravosuddia ta fundamentalni prava» Zvitu Yevropeiskoi komisii shchodo Ukrainy u 2023 rotsi [Shadow report to Chapter 23 “Justice and Fundamental Rights” of the European Commission Report on Ukraine in 2023]. (2023). Retrieved from https://euneighbourseast.eu/wp-content/uploads/2024/09/ali_shadowreport_chapter23.pdf [in Ukrainian].
19. Zvity Rakhunkovoi palaty [Reports of the Accounting Chamber]. (n.d.). Retrieved from http://www.rp.gov.ua/FinControl/FinReports/ [in Ukrainian].



