ФІНАНСОВИЙ КОМПЛАЄНС ЯК ІНСТРУМЕНТ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКІВ У ДІЯЛЬНОСТІ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНИ)
DOI:
https://doi.org/10.29038/2786-4618-2025-02-59-65Ключові слова:
фінансовий комплаєнс, управління ризиками, нормативне регулювання, банки України, AML/CFT, Європейський Союз.Анотація
Вступ. В умовах поглиблення євроінтеграційних процесів в Україні все більшої актуальності набуває впровадження стандартів фінансової прозорості та доброчесності, що є ключовими вимогами Європейського Союзу до країн-кандидатів на вступ. З огляду на високий рівень загроз для фінансової безпеки, зокрема відмивання коштів, шахрайства та фінансування тероризму, особливу роль відіграє система фінансового комплаєнсу. Комплаєнс виступає як ефективний інструмент управління ризиками, що дає змогу забезпечити дотримання нормативних вимог, внутрішніх процедур і етичних стандартів у діяльності фінансових установ.
Мета. Метою дослідження є аналіз ролі фінансового комплаєнсу як механізму мінімізації правових, операційних, фінансових та репутаційних ризиків у діяльності банків та інших фінансових установ України в умовах адаптації до європейських регуляторних вимог.
Методи. У дослідженні застосовано міждисциплінарний підхід із використанням методів аналізу нормативно-правових актів України та Європейського Союзу, компаративного аналізу, системного й структурно-функціонального аналізу. Проведено огляд п’ятої директиви ЄС з протидії відмиванню коштів (AMLD5) та вивчено практику комплаєнс-політики у провідних країнах ЄС: Німеччині, Польщі, Нідерландах, Великій Британії.
Результати. З’ясовано, що в Україні спостерігається поступове формування нормативної бази комплаєнсу, однак її реалізація стикається з низкою проблем: відсутністю єдиних стандартів, слабкою інституційною спроможністю, нестачею кваліфікованих фахівців. У країнах ЄС комплаєнс має вищий рівень інституційного розвитку завдяки чітко визначеним повноваженням комплаєнс-офіцерів, незалежності відповідних підрозділів і ефективному контролю з боку наглядових органів.
Висновки. Для підвищення ефективності фінансового комплаєнсу в Україні необхідно удосконалити нормативне регулювання, запровадити систему підготовки та сертифікації комплаєнс-фахівців, посилити наглядові механізми та сприяти розвитку внутрішньої комплаєнс-культури. Це сприятиме зниженню рівня фінансових злочинів і посиленню довіри до фінансової системи України в контексті її євроінтеграційних прагнень.
Посилання
1. Adams, G. What is compliance? // Journal of Financial Regulation and Compliance. – 1994. – Vol. 2, No. 4. – P. 278–285. [Electronic resource]. - DOI: 10.1108/eb024816 - [in English].
2. Ameyaw, M. N., Idemudia, C., & Iyelolu, T. V. (2024). Financial compliance as a pillar of corporate integrity: A thorough analysis of fraud prevention. Finance & Accounting Research Journal. [Electronic resource]. - URL: https://fepbl.com/index.php/farj/article/view/1271. - [in English].
3. Teichmann, F., & Wittmann, C. (2022). Compliance cultures and the role of financial incentives. Journal of Financial Crime. [Electronic resource]. – URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/jfc-06-2022-0135/full/html. - [in English].
4. Zakon Ukrainy "Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, finansuvanniu teryzmu ta finansuvanniu rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia" No. 361-IX vid 06.12.2019 r. [Law of Ukraine "On Prevention and Counteraction to Legalization (Laundering) of the Proceeds of Crime, Financing of Terrorism and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction" No. 361-IX of December 6, 2019]. (2025, May 1). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20. [in Ukrainian].
5. Directive (EU) 2018/843 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 on the prevention of the use of the financial system for money laundering or terrorist financing // Official Journal of the European Union. – [Electronic resource]. – URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018L0843 – [in English].
6. Directive (EU) 2015/849 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2015 on the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing // Official Journal of the European Union. – [Electronic resource]. – Access mode: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32015L0849 – [in English].
7. Natsionalnyi bank Ukrainy. (2023). Ohliad nebankivskoho finansovoho sektoru. IV kvartal 2023 roku [Review of the non-banking financial sector. Q4 2023]. Retrieved May 1, 2025, from https://bank.gov.ua/ua/news/all/oglyad-nebankivskogo-finansovogo-sektoru-za-IV-kvartal-2023-roku [in Ukrainian].
8. FATF. International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation: The FATF Recommendations. Paris: FATF, 2023. URL: https://www.fatf-gafi.org/en/publications/Fatfrecommendations/Fatf-recommendations.html [in English].
9. Federal Financial Supervisory Authority (BaFin). Risk-based approach guidelines for obliged institutions. BaFin, 2022. URL: https://www.bafin.de [in English].
10. Financial Conduct Authority (UK). FCA Compliance Handbook. London, 2023. URL: https://www.fca.org.uk [in English].
11. Polish Financial Supervision Authority (KNF). Annual Report 2022. Warsaw, 2023. URL: https://www.knf.gov.pl [in English].
12. PrivatBank. (n.d.). Borotba z vidmyvanniam koshtiv (AML) [Combating money laundering (AML)]. Retrieved May 1, 2025, from https://privatbank.ua/ru/business/aml [in Ukrainian].
13. Oshchadbank. (n.d.). Protydiia lehalizatsii dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom [Counteraction to legalization of proceeds obtained by criminal means]. Retrieved May 1, 2025, from https://www.oschadbank.ua [in Ukrainian].
14. Monobank. (n.d.). Security [Security]. Retrieved May 1, 2025, from https://monobank.ua/en/security [in Ukrainian].
15. PUMB. (n.d.). Ofitsiinyi sait [Official website]. Retrieved May 1, 2025, from https://www.pumb.ua/ [in Ukrainian].



