Scientific Approaches to Defining the Essence of Cross-border Market Tourist and Recreational Services
DOI:
https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-03-47-52Keywords:
tourism, recreation, tourism and recreational services, cross-border market, cross-border market of tourist and recreational servicesAbstract
It was revealed, that the complex of scientific and practical problems are related to the definition of cross-border nature of the market of tourist and recreational services and remains under-researched in the foreign and domestic scientific literature. There is also reveals the social economic contentof tourist and recreational services, cross-border nature of the author's definition of the market of tourist and recreational services. It is very important and effective to use a systematic approach for exploration of cross-border market of tourist and recreational services.These principles will reveal the essence of cross-border market of tourist and recreational services as a major social and economic system with different parameters, what is the part of another system – the cross-border region economy. Defined subjects and objects of cross-border market tourist and recreational services as a complex socio-economic system.Subjects and objects of cross-border market of tourist and recreational services are described as a complex of socio-economic system.
References
Ведмідь Н. І. Функціонально-цільове наповнення санаторно-курортної та оздоровчої послуги в ієрархії потреб / Н. І. Ведмідь // Економічний часопис. –2013. – №1/2. – С. 91–94.
Гусєва М. О. Формування транскордонного ринку як особливої економічної системи прикордонного регіону [Електронний ресурс] / М. О. Гусєва. – Режим доступу : http://www/rusnauka.com/ 29_DWS_2012/Economics/ 13_120439.doc.htm
Гусєва М. О. Класифікація транскордонних ринків та їх характерні особливості / Н. А. Мікула, М. О. Гусєва // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: регіоналізація та інтеграція в умовах суспільних трансформацій : [зб. наук. пр.] / НАН України. Ін-т регіональних досліджень ; редкол. : Є. І. Бойко (відп. ред.). – Львів, 2011. – Вип. 1 (87).
Заячковська Г. А. Міжкультурний маркетинг у туризмі / Г. А. Заячковська // Перспективи розвитку економіки України: теорія, методологія, практика : матеріали XV Міжнар. наук.-практ. конф. (26–27 трав. 2010 р.). – Луцьк, 2010. – С. 359–360.
Коросташивець Ю. Спільні та відмінні риси понять «туристична послуга» та «туристичний продукт» за законодавством України та інших держав / Ю. Коросташивець // Підприємництво, госп-во і право. – 2010. – №7. – С. 105–108.
Кратінов Р. О. Теоретико-методологічні засади формування регіонального рекреаційно-туристичного комплексу / Р. О. Кратінов // Регіональна економіка. – 2009. – № 3. – С. 36–43.
Кусков А. С. Рекреационная география : учеб.-метод. комплекс / А. С. Кусков, Т. Н. Одинцова. – М. : Флинта МПСИ, 2005. – 495 с.
Концептуальні підходи до дослідження кон’юнктури транскордонного ринку / Н. А. Мікула, О. І. Пастернак, І. Р. Тимечко, М. О. Гусєва // Регіональна економіка. – 2010. – № 2. – С. 17–22.
Новикова В. І. Рекреаційні послуги: класифікація та розвиток у Черкаській області / В. І. Новикова // Укр. геогр. журн. – 2009. – № 4. – С. 33–39.
Опанасюк Н. А. Конституційно-правові основи туризму в Україні : автореф. дис. ... канд. юрид. наук / Н. А. Опанасюк. – К., 2005. – 35 с.
Павліха Н. В. Розвиток транскордонного співробітництва в контексті просторового облаштування прилеглих територій / Н. В. Павліха // Проблеми європейської інтеграції і транскордонного співробітництва : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Луцьк, 29–30 верес. 2005 р.). – Луцьк : РВВ «Вежа» ВНУ ім. Лесі Українки, 2005. – С. 35–41.
Тимечко І. Р. Концептуальні підходи у дослідженні взаємодії членів територіальних громад на транскордонних ринках / І. Р. Тимечко // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – 2014. – Вип. 122 (ч. 1). – С. 148–156.
Федорченко В. К. Енциклопедичний словник-довідник з туризму / В. А. Смолій, В. К. Федорченко, В. І. Цибух. – К., 2006. – С. 264.