Modern Financial Asset Pricing Theories
DOI:
https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-01-43-49Keywords:
asset pricing, static pricing theory, portfolio theory, the capital pricing model, the arbitrage theory, a stochastic discount factor approach to asset pricingAbstract
In the article it was considerd the meaning of the prices and the asset pricing. The author proposes the definition of the stock market price as the monetary expression of the stock value and the asset pricing as the process of price formation in the stock market. It was made the comparative analysis of the basic assumptions of the neoclassical asset pricing models.
The paper presents the new theory of stock market asset pricing, which is based on a stochastic discounted factor. This model avoids such assumptions as the completeness of the market, the existence of the representative investor, the normal distribution of the returns, a quadratic utility function, a market equilibrium and fulfills of the all investor needs.
The author concludes that pricing models are distinguished mainly by their assumptions and the use of a specific model depends on the purpose of the study
References
Debreu. (1954) «Existence of an equilibrium for a competitive economy» // Econometrica. – Vol. 22. – Р. 265–290.
Stephen A. Ross. The arbitrage theory of capital asset pricing. Journal of Economic Theory. – 13(3). – Р. 341–360. – December, 1976 [Elektronik resourse]. – Mode of access : URL http://ideas.repec.org/a/eee/jetheo/v13y1976i3p341-360.html.
Антонов С. М. Визначення ринкової вартості цінних паперів: основні проблеми та шляхи їх вирішення / С. М. Антонов, С. Є. Шишков // Економіка і прогнозування. – 2010. – № 1. – С. 67–98.
Безпалько О. В. Сутність ціни як економічної категорії та підходи до її формування / О. В. Безпалько // Економічний простір. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2011. – № 53. – С. 32–38.
Жданко Є. С. Розвиток механізмів ціноутворення в управлінні виробничо-господарською діяльністю підприємства : автореф. дис. ... канд. екон. наук / Є. С. Жданко ; Приазов. держ. техн. ун-т. – Маріуполь, 2008. – 20 с.
Кламм В. А. Влияние корпоративных действий эмитента на ценообразование акций / В. А. Кламм, Д. В. Латнак // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. – 2010. – № 3. – С. 143–151.
Корінєв В. Л. Маркетингове ціноутворення на підприємстві : автореф. дис. ... д-ра екон. наук / В. Л. Корінєв ; Київ. нац. екон. ун-т. – K., 2003. – 31 с.
Мардус Наталія Юріївна. Цінове позиціонування товарів виробничо-технічного призначення в системі маркетингу : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04 / Н. Ю. Мардус. – Суми, 2013. – 20 с.
Про ціни та ціноутворення [Електронний ресурс] : Закон України від 21.06.2012 № 5007-VI. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5007-17.
Римар Г. А. Ціноутворення в Україні: стан та перспективи розвитку / Г. А. Римар // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. – Серія : Бухгалтерський облік, контроль і аналіз. / відп. ред. Ф. Ф. Бутинець. – Житомир : ЖДТУ, 2012. – Вип. 1 (22). – С. 302–307.
Романова А. С. Эволюция теории ценообразования / А. С. Романова // Вестник Челябинского государственного университета. Экономика. – 2013. – № 15 (306). – С. 141–145.
Шарп У. Инвестиции / У. Шарп ; пер. с англ. – М. : ИНФРА-М, 1998.