The Essence and Characteristics of Outsourcing
DOI:
https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-02-73-79Keywords:
outsourcing, service provider, enterprise, business process, management of outsourcingAbstract
On the basis of analysis of the literature on the issue of outsourcing research and practice of national companies which use outsourcing, it was improved and enriched concepts and categories of the theory of management outsourcing. In particular, the author suggested the existing approaches to the definition of outsourcing divided into four groups: target, process, strategic and stakeholder, and singled out the main features of modern outsourcing. The author clearly distinguishes the concept of outsourcing the supply of resources, vertical integration and also underlines the main sign outsourcing that this type of business activities. Thus, outsourcing is kind of business activity, which is the reorganization of business processes by involving stakeholders in the implementation of secondary and inefficient functions and concentration on key products. It was divided concept outsourcing, outsourcing service, outsourcing operations and outsourcing activities. Outsourcing as a phenomenon that led to revolutionary changes in the construction business processes of different areas of organizations also provoked a flow of a series of original concepts that are widely used businesses – is offshoring (offshoring), niashornh (nearshoring), crowdsourcing (crowdsourcing), multyysorsynh (multisourcing). In all these activities is the main mechanism of transmission outsourcing as part of other interested groups and scaling operations.
References
Микало О. І. Підходи до визначення терміна «аутсорсинг» / О. І. Микало // Економічний вісник НТУУ «КПІ». – К., 2010. – С. 111–115.
Hira, Ron, and Anil Hira. Outsourcing America : Whatʼs behind Our National Crisis and How We Can Reclaim American Jobs? – New York : AMACOM, 2008. – P. 67–96.
Davies P. Whatʼs This India Business?: Offshoring, Outsourcing, and the Global Services Revolution / P. Davies. – London : Nicholas Brealey International, 2004.
Аникин Б. А. Аутсорсинг: создание высокоэффективных и конкурентоспособных организаций : учеб. пособие / под ред. Б. А. Аникина. – М. : ИНФРА-М, 2003. – 187 с.
Загородній А. Г. Аутсорсинг та його вплив на витрати підприємства / А. Г. Загородній, Г. О. Партин // Фінанси України. – 2009. – № 9. – С. 87–97.
Кросс Дж. Аутсорсинг: British Petroleumʼs / Дж. Кросс // Гарвард Бизнес#ревю. – 73(3).
Ермошина Е. А. Что такое аутсорсинг? [Электронный ресурс] / Е. А. Ермошина. – Режим доступа : http: inkakhrun.ru/money.asp
Кесарчук Г.С. Бухгалтерський аутсорсинг: поняття, види, переваги та недоліки / Г. С. Кесарчук // Науковий вісник Ужгородського університету. – Серія : Економіка. – Вип. № 1 (42). – 2014. – С. 201–204.
Матвій І. Є. Аутсорсинг в діяльності промислових підприємств: основні переваги та загрози / І. Є. Матвій // Прометей : регіональний зб. наук. пр. з економіки. – Донецьк : ДЕГІ, 2008. – № 1(25). – С. 184–189.
Хейвуд Дж. Б. Аутсорсинг: в поисках конкурентных преимуществ / Дж. Б. Хейвуд ; пер. с англ. – М. : Издат. дом «Вильямс», 2004. – 176 с.
Календжян С. О. Аутсорсинг и делегирование полномочий в деятельности компаний / С. О. Календжян ; Академия народного хозяйства при Правительстве РФ. – М. : Дело, 2003. – 270 с.
Erran Carmel and Pamela Abbott (October 2007). «Why ʼnearshoreʼ means that distance matters» / Erran Carmel and Pamela Abbott // Communications of the ACM. – 2007.
Cinquegrani, Sam. Nearshoring: A Smart Alternative to Offshore / Sam. Cinquegrani // IT Today. Auerbach Publications. – Retrieved 9 January 2011.