Formation of the Concept of Measuring Compliance with Domestic Brands in four Dimensions According to Model 4-D

Authors

  • Alla Lyalyuk Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-01-52-56

Keywords:

brand, brand, functional, spiritual and mental election

Abstract

It was established that the majority of Ukrainian producers do not have time to modify their products to market requirements, positioning the brand are paying insufficient attention, leading to a sales decline are analyzed approach proposed by T. Guesde, who claims that «brand – differentiating the company code». The model 4-D (4 dimensional model brendyhnu), which includes four dimensions: functional, social, spiritual and mental. The results of research on the concept of matching models 4-D experience of interaction Ukrainian consumers some domestic brands. Described measurements that are prevalent in the studied national mark. Presented a study which showed that out of eleven Ukrainian brands studied only in two dimensions used all four models of 4-D. Found that in most used functional measurement (seven of eleven investigated marks). Concluded that the characteristics of the concept of branding in the domestic market determines the specificity Ukrainian consumer behavior.

References

Аакер Д. Создание сильных брендов / Д. Аакер. – М. : Издат. дом Гребенникова, 2003. – 440 с.; Малинка О. «ДНК» бренду як система збереження, відтворення і передачі інформації до споживача / О. Малинка // Маркетинг в Україні. – 2006. – № 1. – С. 34–38.

Бракус Й. Опыт взаимодействия с брендом: что это? как он измеряется? воздействует ли она на приверженнось? / Й. Бракус, Б. Шмитт, Л. Зарантонелла // Бренд-менеджмент. – 2011. – № 5. – С. 284–291.

Гэд Т. 4-D брендинг: взламывая корпоративный код сетевой экономик / Т. Гэд. – СПб. : Стокгольмская школа экономики, 2001.

Гугина А. В. Методы психологического манипулирования при создании бренда / А. В. Гугина // Бренд-менеджмент в XXI веке : сб. науч. ст. междунар. науч-практ. конф. студ., магистров, асп. и молодых ученых / отв. ред. В. Е. Свалова. – М. : МАКС Пресс, 2013. – 165 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.spa.msu.ru/uploads/files/books/brand_man.pdf

Малинка О. «ДНК» бренду як система збереження, відтворення і передачі інформації до споживача / О. Малинка // Маркетинг в Україні. – 2006. – № 1. – С. 34–38.

Что такое колесо бренда? / [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http: // www. masterplans.ru/brand-essence-wheel.html 7. Чмир О. В. Роль та значення брендингу в Україні / О. В. Чмир [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://intkonf.org/chmir-ov-nikulcha-va-rol-ta-znachennya-brendingu-v-ukrayini/

Published

2016-04-03

How to Cite

[1]
2016. Formation of the Concept of Measuring Compliance with Domestic Brands in four Dimensions According to Model 4-D. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 1, 5 (Apr. 2016), 52–56. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-01-52-56.