Theoretical Aspect of Social Responsibility of Business

Authors

  • Аndrij Kolosok Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-04-64-67

Keywords:

social responsibility of business, ecological responsibility of business, corporate social responsibility

Abstract

In the article an analysis is conducted in theory-methodological bases of development of conception of social responsibility of business. The evolution of scientific approaches is considered in relation to forming of corporate social responsibility. Certainly and the role of parties concerned is reasonable in stimulation of input of principles of socially responsible business on domestic enterprises

References

Гогуля О. П. Соціальна відповідальність бізнесу / О. П. Гогуля [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://socium.sitecity.ru

Діденко Н. Аксіологічні детермінанти соціальної відповідальності бізнесу / Н. Діденко, Г. Павлова // Філософія. – 2009. – № 7 (98). – С. 124–126.

Дынкин А. А. Корпоративная социальная ответственность и конкурентоспособность / А. А. Дынкин, Д. В. Миловидов, С. П. Перегудов.– М. : ИМЭМО РАН, 2004. – 112 с.

Евдокимов Ф. И. Социальная ответственность предприятия как фактор экономического развития / Ф. И. Евдокимов, М. В. Губская // Наукові праці Донецького національного технічного університету. – Серія : Економічна. – Донецьк, 2004. – № 82. – С. 5–10.

Коноваленко А. С. Становлення соціальної відповідальності бізнесу в постсоціалістичних країнах / А. С. Коноваленко // Вісник Черкаського університету. – Серія «Економічні науки». – 2009. – № 9. – С. 163–172.

Куліш А. Соціальна відповідальність бізнесу в банківській сфері у запитаннях та відповідях / А. Куліш. – К. : ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2007. – 80 с.

Литовченко С. Є. Соціальна відповідальність бізнесу: актуальна повістка / С. Є. Литовченко, М. І. Корсакова. – К. : Асоціація менеджерів України, 2003.– 112 с.

Міжнародний стандарт ISO/FDIS 26000 «Керівництво з соціальної відповідальності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf

Савченко І. Г. Ціннісний вимір соціальної відповідальності в демократичній державі : монографія / І. Г. Савченко, О. В. Радченко. – Х. : ХНУРЕ, 2008. – 199 с.

Суетенко Е. Н. Основы менеджмента : учеб. пособие / Е. Н. Суетенко, Н. И. Пасько. – М. : форум: ИНФРА-М, 2005. –– 240 с.

Хедоури Ф. Основы менеджмента / Ф. Хедоури, М. Мескон, М. Альберт. – М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2008. – 672 с.

Шаповал В. М. Удосконалення економічного механізму стимулювання екологічної відповідальності підприємств України / В. М. Шаповал, М. В. Бережна // Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності : зб. наук. пр. : у 2-вип. / ПДТУ. – Маріуполь, 2011. – Вип. 2. – С. 234–239.

Drucker P. F. Management: Tasks, Responsibilities, Practices / P. F. Drucker. – NY : Harper&Row, 1994. – P. 840.

Sethi S. P. Dimensions of corporate social responsibility / S. P. Sethi // Business Ethics Quarterly. – 1985. – p. 213.

Friedman М. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits / М. Friedman [Electronic resource]. – Mode of access : http://www.colorado.edu/studentgroups/ libertarians/issues/friedman-soc-resp-business.html

Published

2015-12-28

How to Cite

[1]
2015. Theoretical Aspect of Social Responsibility of Business. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 4, 4 (Dec. 2015), 64–67. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-04-64-67.