Criteria for Distinction the Concept of «Innovation», «Innovation process» and «Innovative Development of Enterprise» in the New Economy

Authors

  • Oksana Polinkevych Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-04-31-36

Keywords:

innovations, innovative process, innovative enterprise development, new economy, enterprise

Abstract

The essence of innovation, innovation and innovation process. Posted to determine their proposed concepts based on critical reflection of previous definitions. Highlight delimitation criteria of innovation, innovation process and innovative development of enterprise in the new economy.
The analysis criteria enabling these concepts we offer both understand the process of innovation introducing new innovative solutions in the manufacturing sector of the company for the development of new technologies, improving production and updating of products, welfare workers, improving key performance indicators and increasing investment attractiveness. The innovation process involves a change in the manufacturing, process technology, development and implementation of progressive ideas in practical activities of enterprises and their commercialization. Innovation means creating enterprise development, implementation and commercialization of innovations that will ensure qualitative changes of control object, social, economic, environmental effects, sustained growth of profitability, investment attractiveness in the long term. Thus, innovation and the innovation process is the object of the enterprise system innovation. Innovation – the process of introducing new innovative solutions in all areas of the company for the development of new technologies, improving production and updating products as a result of improved key performance indicators and increasing the investment attractiveness of the company. Innovative development – the creation, implementation and commercialization of innovations that will ensure qualitative changes, social, economic, environmental effects and steady growth of profitability of investment attractiveness in the long term.
Under the innovative process mean change in production, process technology, the development and implementation of progressive ideas in practical activities of enterprises and their commercialization. Innovation is defined as the introduction of our new innovative solutions in all areas of the company for the development of new technologies, improving production and updating of products, welfare workers, improving key performance indicators and increasing investment attractiveness. Found that innovation is the foundation of the innovation process. On the basis of the concepts of «innovation», «innovation process», «innovative development» we have identified a common point – innovation used in the innovation process and provides innovative development company. It is the basis of these processes without the participation of other concepts have no economic content. Criteria definitions and their separation promote the formation of approaches to evaluation of innovative methodological foundations of enterprises.

References

Антонюк Л. Л. Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації : монографія / Л. Л. Антонюк, А. М. Поручник, В. С. Савчук. – К. : КНЕУ, 2003. – 394 с.

Брайан Т. Управление научно-техническими нововведениями / Т. Брайан. – М. : Экономика, 1989. – 271 с.

Буднікевич І. М. Становлення регіонального ринку інновацій в Україні / І. М. Буднікевич, І. М. Школа. – Чернівці : Зелена Буковина, 2002. – 201 с.

Валента Ф. Творческая активность – инновации – эффект / Ф. Валента. – М. : Эксмо, 2008. – 400 с.

Водачек Л. Стратегия управления инновациями на предприятии / Л. Водачек, О. Водачкова ; [авт. предисл. В. С. Раппопорт] ; сокр. пер. со словацк. – М. : Экономика, 1989. – 167 с.

Воронков Д. К. Управління змінами на підприємстві: теорія та прикладні аспекти : монографія / Д. К. Воронков. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2010. – 340 с.

Воронков Д. К. Управління змінами на підприємстві: теорія та прикладні аспекти : монографія / Д. К. Воронков. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2010. – 340 с.

Друкер П. Ф. Бизнес и инновации / П. Ф. Друкер ; [пер. К. Головинского]. – М. : Вильямс, 2007. – 432 с.

Економічна енциклопедія : у 3 т. / [редкол. : С. В. Мочерний (відп. ред.) та ін.]. – К. : Вид. центр «Академія». – Т. 1. – 2000. – 864 с.

Инновационный менеджмент : учебник / под ред. С. Д. Ільенкова. – 3-е изд., перераб. и доп. – М. : ЮНИТИ-Дана, 2007. – 335 с.

Ілляшенко С. М. Управління інноваційним розвитком промислових підприємств : монографія / С. М. Ілляшенко, О. А. Біловодська. – Суми : Університет. кн., 2010. . 281 с.

Ілляшенко С. М. Управління інноваційним розвитком промислових підприємств : монографія / С. М. Ілляшенко, О. А. Біловодська. – Суми : Університет. кн., 2010. . 281 с.

Карлюк Д. О. Удосконалення управління інноваційним розвитком підприємств льонопереробної галузі : автореф. дис. ... канд. екон. наук : спец. 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами / Д. О. Карлюк ; Нац. ун-т харчових технологій. – К., 2006. – 23 с.

Карлюк Д. О. Удосконалення управління інноваційним розвитком підприємств льонопереробної галузі : автореф. дис. ... канд. екон. наук : спец. 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами / Д. О. Карлюк ; Нац. ун-т харчових технологій. – К., 2006.– 23 с.

Коротков Э. М. Менеджмент / Э. М. Коротков. – [9-е изд. ]. – М. : Юрайт, 2013. – 640 с.

Крупка М. І. Фінансово-кредитний механізм інноваційного розвитку економіки України : монографія / М. І. Крупка. – Львів : Вид. центр Львів. нац. ун-ту ім. Івана Франка, 2001. – 608 с.

Кузык Б. М. Россия-2050 : стратегия инновационного прорыва / Б. М. Кузык, Ю. В. Яковец. – М. : Экономика, 2005. – 621 с.

Лапко О. О. Інноваційний розвиток вітчизняної нафтовидобувної галузі як фактор забезпечення її конкурентоспроможності на технологічних засадах / О. О. Лапко, Г. В. Крамарєв // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2010. – № 657. – С. 178–185.

Медынский В. Г. Инновационный менеджмент : учебник / В. Г. Медынский. – М. : ИНФРА-М, 2002. – 295 с.

Пимошенко Ю. Инвестор – это прежде всего предприниматель / Ю. Пимошенко // Финансовый бизнес. – 1997. – № 3. – С. 26.

Погорєлов Ю. С. Розвиток підприємства: поняття та види [Електронний ресурс] / Ю. С. Погорєлов. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/Articles/ Kultnar/knp88/knp88_75-81.pdf. – Назва з екрана.

Покропивний С. Ф. Інноваційний менеджмент у ринковій системі господарювання / С. Ф. Покропивний // Економіка України. – 1995. – № 2. – С. 24–29.

Портер M. Конкуренция / M. Портер ; [пер. с англ.]. – M. : Издат. дом «Вильямс», 2001. – 496 с.

Рогоза М. Є. Стратегічний інноваційний розвиток підприємства: моделі та механізми : монографія / М. Є. Рогоза, К. Ю. Вергал. – Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. – 136 с.

Санто Б. Инновация как средство экономического развития / Б. Санто ; [пер. с венг.] ; общ. ред. и вступ. ст. Б. В. Сазонова. – М. : Прогрес, 2005. – 376 с.

Сорос Дж. Открытое общество. Реформируя глобальный капитализм / Дж. Сорос. – М. : Некоммер. фонд поддержки культуры, образования и нових информ. технологий, 2001. – 379 с.

Черных А. В. Механизм устойчивого развития предприятия в период активной инвестиционной деятельности : автореф. дис. ... канд. экон. наук : спец. 08.00.05 «Економика и управление предприятиями» / А. В. Черных ; Белгород. госуд. техн. ун-т. – Белгород : Белгород. гос. техн. ун-т, 2006. – 20 с.

Published

2015-12-28

How to Cite

[1]
2015. Criteria for Distinction the Concept of «Innovation», «Innovation process» and «Innovative Development of Enterprise» in the New Economy. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 4, 4 (Dec. 2015), 31–36. DOI:https://doi.org/10.29038/2411-4014-2015-04-31-36.